pdf01

[4]

Edukacja zawodoznawcza

i edukacja projakościowa w szkole

Redakcja: Andrzej Krajna, Leszek Ryk, Krystyna Sujak-Lesz

Wrocław 2005

ISBN 83-87196-70-3

Redaktor prowadzący: Andrzej Krajna

Redaktor naukowy działu „Edukacja projakościowa”: Barbara Sujak-Cyrul

Współpraca: Lilla Jaroń, Anetta Pereświet-Sołtan, Julia Woroniecka

Recenzenci: prof. dr hab. Adam Chmielewski,

dr inż. Teresa Kupczyk, dr Jan Lesz

Wydawca: MarMar, Centrum Edukacji Nauczycielskiej UWr

przy udziale Wydziału Edukacji Urzędu Miejskiego Wrocławia

 

Spis treści

 

Zamiast wstępu      7

Andrzej Krajna, Leszek Ryk, Krystyna Sujak-Lesz

O nowych trendach w edukacji, czyli o tym, co przynosi życie      8

I. Preteksty

Marcin Fankanowski, Krystyna Chmieleńska, Aleksandra Chybicka, Andrzej Krajna,

Anetta Pereświet-Sołtan, Krystyna Sujak-Lesz

Kształcenie studentów w czasach globalizacji i zagrożenia bezrobociem      13

Bożena Wojtasik

Edukacyjno-zawodowe wybory nastolatków w „społeczeństwie ryzyka”      19

Anetta Pereświet-Sołtan

Rola szkolnego doradcy zawodowego

we wprowadzaniu ucznia na rynek pracy     27

Lilla Jaroń

System doradztwa edukacyjno-zawodowego we Wrocławiu      31

Leszek Wojteczek

Program orientacji szkolnej i zawodowej dla liceum ogólnokształcącego      39

Barbara Sujak-Cyrul

Aktywność szkolnego doradcy zawodowego

a przygotowanie do pracy w organizacjach objętych systemami zarządzania: jakością, środowiskiem, bhp     43

Dorota Zielińska

Edukacja projakościowa uczniów – doświadczenia Pracowni Systemów Jakości Łódzkiego Centrum Doskonalenia Nauczycieli i Kształcenia Praktycznego     71

Danuta Sobkowiak

ISO w oświacie – aspekty praktyczne

Z doświadczeń Europejskiego Gimnazjum Informatyczno-Językowego SIGMA posiadającego certyfikat zgodności systemu jakości z ISO 9001      79

II. Teksty

Wokół edukacji zawodoznawczej w szkole

Joanna Kowalczyk

Doradca zawodowy w szkole     91

Małgorzata Warachim

Doradztwo zawodowe na zajęciach WOS-u

Cykl zajęć dla uczniów gimnazjum     103

Maria Gnot

Organizacja orientacji zawodowej w szkole     111

Elżbieta Lis, Danuta Szczepanik

Współpraca poradni psychologiczno-pedagogicznych

ze szkolnymi doradcami zawodu     117

Urszula Marszałek

Sylwetka doradcy zawodowego      123

Joanna Mularczyk-Baran

Rola pedagoga szkolnego w wewnątrzszkolnym systemie orientacji

i doradztwa zawodowego       135

Ewa Magnowska

Współdziałanie z rodzicami w realizacji programu orientacji zawodowej     139

Alicja Sawicz

Rozwiązania i tradycje w orientacji edukacyjno-zawodowej

w kontekście polskich i francuskich doświadczeń edukacyjnych      153

Alina Kupczak

Organizacja pracy szkolnego doradcy zawodowego

w Szkolnym Ośrodku Kariery w Gimnazjum Nr 27 we Wrocławiu     157

Aldona Ziemba

Funkcjonowanie Programu Orientacji Edukacyjno-Zawodowej

w Zespole Szkół Ekonomiczno-Administracyjnych we Wrocławiu     165

Lidia Grubiak, Jerzy Bielecki

Retrospekcja z pierwszych doświadczeń SzOK-u

w Zespole Szkół Nr 25 we Wrocławiu      171

Aleksandra Szymańska

Specyfika pracy doradcy zawodowego w placówce dla dorosłych

na przykładzie Szkolnego Ośrodka Kariery w Centrum Kształcenia Ustawicznego we Wrocławiu     175

Wojciech Obraniak

Rola doradcy zawodu w Szkolnym Ośrodku Kariery na terenach wiejskich     181

Danuta Sowiar

Preorientacja zawodowa dzieci w wieku przedszkolnym

Scenariusze zajęć edukacyjnych      187

Izabela Chmiel

Program preorienacji zawodowej w przedszkolu     199

Magdalena Poźniak

Sylwetka doradcy     203

Małgorzata Winiarska

Program pracy psychoedukacyjnej szkolnego doradcy zawodowego

z rodzicami     207

Anna Zgłobicka

Szkolny bank informacji zawodowej      225

Bożena Tagowska

Tworzenie międzyszkolnego ośrodka wspierania aktywności zawodowej

przy Centrum Kształcenia Praktycznego     229

Wokół edukacji projakościowej w szkole

Anna Zgłobicka, Maria Gnot, Urszula Marszałek, Joanna Kowalczyk

Projektowanie lekcji z zakresu edukacji projakościowej w szkole     233

Maria Górska, Małgorzata Warachim

Dlaczego systemy zarządzania jakością są ważne?

– konspekt zajęć      241

Joanna Mularczyk-Baran

Znak CE w systemie jakości

– scenariusz zajęć dla uczniów klasy III gimnazjum      249

Katarzyna Ginter-Szukowska

Co to jest system HACCP?

– konspekt zajęć dla klasy II gimnazjum      253

Elżbieta Pater, Barbara Tuła, Jacek Dziedzic

Dokument WSO i analiza jego zgodności z wymaganiami

PN-EN ISO 9001:2001      259

Sylwia Dudziak, Barbara Sujak-Cyrul

Koncepcja badania procesu nauczania-uczenia się studenta i ucznia

przy użyciu narzędzi doskonalenia jakości      275

III. Konteksty

Wokół pedagogiki ucznia w centrum

Monika Mela, Iwona Szwarczyńska, Agnieszka Węgłowska, Barbara Zaton,

Przemysław Adamski

Krok po kroku, czyli zakładamy własną firmę     299

Marzenna Sosnowska, Neonila Kuropka, Barbara Sikora, Piotr Roszak, Maciej Dębski

„Barwy ze słońca są...” – szkolny projekt międzyprzedmiotowy     303

Aneta Wróbel, Dagmara Kułaga-Pater, Małgorzata Jasek, Zbigniew Walkiewicz

Anna Zielińska,Joanna Grzelak

Cystersi na Dolnym Śląsku

Szlak kultury, tradycji, gospodarki    319

IV. Kronika

III Dolnośląska Konferencja Naukowo-Metodyczna

„Nauczyciel z pasją – szansą edukacji?” (Wrocław, 10 października 2004 r.)      337

I. Tworzenie i działalność wewnątrzszkolnego systemu doradztwa zawodowego

Julia Woroniecka    338

II. Mój uczeń wybiera zawód. Sylwetka szkolnego doradcy zawodowego

Anetta Pereświet-Sołtan     341

III. Istota i osiągnięcia Szkolnych Ośrodków Kariery

Lidia Grubiak      342

IV. Edukacja projakościowa w szkole

Barbara Sujak-Cyrul      343

V. Sesja plakatowa

Maria Lewicka     352