pdf01

[5]

Edukacja zawodoznwcza w szkole

Redakcja: Krystyna Sujak-Lesz, Andrzej Krajna, Leszek Ryk

Wrocław-Opole 2006

ISBN 83-87196-91-6

Redaktor prowadzący: Andrzej Krajna

Opracowanie edytorskie: Iwona Chmaj

Współpraca: Małgorzata Drwięga, Alina Kupczak,

Małgorzata Warachim, Ewa Załęcka

Recenzenci: dr inż. Teresa Kupczyk, dr Maria Śmigielska

Wydawca: MarMar, Centrum Edukacji Nauczycielskiej UWr

Spis treści

Zamiast wstępu      7

I. Doradca w systemie szkolnym, relacje z rodzicami i instytucjami zewnętrznymi. Doradztwo zawodowe w różnych typach szkół

1. Monika Czekaj, Wioletta Trojak, Sylwia Czyżewska

Doradca zawodowy w szkole podstawowej, w gimnazjum

i w szkole ponadgimnazjalnej      11

2. Małgorzata Szeliga-Wenzel, Zdzisława Świątek

Zainteresowania uczniów a wybór zawodu      15

3. Danuta Bazylińska, Alicja Bujała

Jaki zawód? Jaka szkoła? – program zajęć z orientacji zawodowej w gimnazjum     19

4. Grażyna Łysikowska, Aleksandra Nogała

Wewnątrzszkolny system orientacji zawodowej

w Gimnazjum im. Macieja Rataja w Żmigrodzie      26

5. Anna Lachmirowicz, Mariusz Stępniak

Działalność szkolnego ośrodka kariery w Gimnazjum

w Budziszowie Wielkim       35

6. Teresa Zygmunt

Szkolny Bank Informacji Zawodowej     42

7. Lidia Jędryczka

Doradca zawodowy we współpracy z rodzicami      52

8. Małgorzata Smolińska

Współpraca z rodzicami w ramach orientacji zawodowej w szkole       61

9. Elżbieta Jabłońska, Krystyna Opalińska

Materiały przydatne do pracy z rodzicami w ramach szkolnego programu orientacji edukacyjno-zawodowej w Zespole Szkół Ekonomiczno-Administracyjnych

we Wrocławiu      70

10. Justyna Kisiel, Danuta Zajączkowska, Dariusz Zajączkowski

Szkolny Bank Informacji Zawodowej w Kłodzkiej Szkole Przedsiębiorczości       77

11. Mariola Marciniak

Współpraca szkolnego doradcy zawodowego z instytucjami wspomagającymi orientację edukacyjno-zawodową      87

12. Michał Piznal

Doradca zawodowy w mojej szkole       92

13. Magdalena Odjas

Szkolny Bank Informacji Zawodowej       98

14. Krystyna Anders-Wędzina, Renata Paszko

Program orientacji zawodowej dla poziomu gimnazjalnego

i ponadgimnazjalnego      104

15. Jolanta Wydmuch, Dorota Cebulak

Doradca zawodowy w szkole      113

16. Małgorzata Drwięga

Szkolny Ośrodek Kariery w mojej szkole     121

17. Lidia Grubiak

Meandry kariery „biznesmena”      133

II. Klasa szkolna jako przedmiot działań szkolnego doradcy zawodowego

1. Janina Grytka

Projekt zajęć z klasami w ramach przedmiotu wiedzy o kulturze: „Zawody związane z kulturą”        137

2. Mariola Przybycień

Projekt działalności Klubu Aktywności Twórczej i Zawodowej w Gimnazjum w Malczycach      143

3. Joanna Małysz, Aleksander Korczak

Scenariusze lekcji z zakresu doradztwa zawodowego w gimnazjum      149

4. Wioleta Matysek-Szumilas

Chroń swoje marzenia przed krabami.

Zajęcia dla uczniów klas ponadgimnazjalnych      163

5. Marzena Fela

Wychowawca jako doradca zawodowy      168

6. Magdalena Kot

Aktywizacja wychowanków placówek opiekuńczo-wychowawczych      178

7. Elżbieta Listwan

Program zajęć z orientacji edukacyjno-zawodowej realizowanych na lekcjach języka polskiego       184

III. Mój uczeń wybiera zawód. Praca z pojedynczym uczniem

1. Joanna Czyż

Zalety i wady poradnictwa indywidualnego i grupowego w pracy doradcy zawodowego       199

2. Agnieszka Jarosz-Zielińska, Bożena Kaczmarska-Posadzy

W czym jesteśmy najlepsi, określamy swoje predyspozycje        213

3. Iwona Bednarz, Joanna Bondaryk, Czesława Gersztyn

Program orientacji edukacyjno zawodowy w ZSZ Nr 5 we Wrocławiu. Absolwent a rynek pracy        232

4. Marzena Naszczak, Dorota Wojtasik

Poradnictwo indywidualne dla osób ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w OSW Nr 2 we Wrocławiu      238

5. Katarzyna Drąg, Monika Janiszewska

Poradnictwo dla dzieci przewlekle chorych: Kim będę, będę kimś      246

IV. Konteksty...

... wokół edukacji projakościowej w szkole

Krystyna Andres-Wędzina, Maria Czyżowicz, Anita Nakonieczna, Renata Paszko

Projakościowe szkolenie rady pedagogicznej      261

V. Dodatek

Spis absolwentów

studiów podyplomowych „Szkolny doradca zawodowy”

realizowanych w 2006 roku w województwie dolnośląskim

na zlecenie Ministerstwa Edukacji Narodowej

przez Centrum Edukacji Nauczycielskiej Uniwersytetu Wrocławskiego      271

***

O dostrzeganiu wagi edukacji zawodoznawczej może świadczyć to, że Ministerstwo Edukacji Narodowej ogłosiło przetarg na przygotowanie nauczycieli do roli doradcy zawodowego w ramach studiów podyplomowych.

Ministerstwo Edukacji Narodowej, w części obejmującej województwo dolnośląskie i województwo opolskie, wybrało ofertę konsorcjum: Uniwersytet Opolski (lider) i Uniwersytet Wrocławski.

Dzięki temu w obu województwach szansę zdobycia nowych kwalifikacji uzyskało 362 nauczycieli (255 nauczycieli z województwa dolnośląskiego i 107 nauczycieli z województwa opolskiego).

Proponowane studia podyplomowe były dla uczestników – nieodpłatne. W całości zostały bowiem sfinansowane z budżetu państwa oraz Eduropejskiego Funduszu Społecznego w ramach Działania 2.2. Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwój Zasobów Ludzkich.

Adresatem studiów byli nauczyciele zatrudnieni w gimnazjach lub szkołach ponadgimnazjalnych.

Celem studiów podyplomowych było przygotowanie nauczycieli do:

  • udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej polegającej na wspieraniu uczniów w dokonywaniu wyboru kierunku dalszego kształcenia, zawodu i planowaniu kariery zawodowej oraz udzielania informacji w tym zakresie,
  • wspierania innych nauczycieli w organizowaniu wewnątrzszkolnego systemu doradztwa oraz zajęć związanych z wyborem kierunku kształcenia i zawodu,
  • posługiwania się technologią informacyjną i jej wykorzystywania w realizacji zadań doradcy zawodowego oraz podniesienie poziomu znajomości języka obcego.

Proponowane studia podyplomowe są zgodne z przepisami rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 7 września 2004 r. w sprawie standardów kształcenia nauczycieli (Dz.U. Nr 207, poz. 2110).

Zakres przygotowania merytorycznego jest zgodny z zakresem zadań doradcy zawodowego określonych w rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 7 stycznia 2003 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz.U. Nr 11, poz. 114).

Zgodnie z tym rozporządzeniem, „do zadań doradcy zawodowego należy w szczególności:

  • systematyczne diagnozowanie zapotrzebowania uczniów na informacje edukacyjne i zawodowe oraz na pomoc w planowaniu kształcenia i kariery zawodowej;
  • gromadzenie, aktualizacja i udostępnianie informacji edukacyjnych i zawodowych właściwych dla danego poziomu kształcenia;
  • wskazywanie uczniom, rodzicom i nauczycielom dodatkowych źródeł informacji na poziomie regionalnym, ogólnokrajowym, europejskim i światowym dotyczących:
    • rynku pracy,
    • trendów rozwojowych w świecie zawodów i zatrudnienia,
    • wykorzystania posiadanych uzdolnień i talentów przy wykonywaniu przyszłych zadań zawodowych,
    • instytucji i organizacji wspierających funkcjonowanie osób niepełnosprawnych w życiu codziennym i zawodowym,
    • alternatywnych możliwości kształcenia dla uczniów z problemami emocjonalnymi i dla uczniów niedostosowanych społecznie,
    • programów edukacyjnych Unii Europejskiej;
  • udzielanie indywidualnych porad uczniom i rodzicom;
  • prowadzenie grupowych zajęć aktywizujących, przygotowujących uczniów do świadomego planowania kariery i podjęcia roli zawodowej;
  • koordynowanie działalności informacyjno-doradczej prowadzonej przez szkołę;
  • wspieranie w działaniach doradczych rodziców i nauczycieli poprzez organizowanie spotkań szkoleniowo-informacyjnych, udostępnianie informacji i materiałów do pracy z uczniami;
  • współpraca z radą pedagogiczną w zakresie tworzenia i zapewnienia ciągłości działań wewnątrzszkolnego systemu doradztwa zawodowego, realizacji działań z zakresu przygotowania uczniów do wyboru drogi zawodowej, zawartych w programie wychowawczym szkoły i programie profilaktyki, o których mowa w odrębnych przepisach;
  • współpraca z instytucjami wspierającymi wewnątrzszkolny system doradztwa zawodowego, w szczególności z poradniami psychologiczno-pedagogicznymi, w tym poradniami specjalistycznymi, oraz innymi instytucjami świadczącymi poradnictwo i specjalistyczną pomoc uczniom i rodzicom.” [fragment rozporządzenia]