18. „Edukacja przyrodnicza w szkole podstawowej”, |
Spis treści
Zamiast wstępu
Andrzej Krajna
Poszukiwanie modelu nauczania przyrody ….7
I. Preteksty, teksty i konteksty
Poszukiwanie modelu nauczania
Władysław Błasiak
Jak zainteresować uczniów przyrodą? 17
Marzanna Mastalerz
Prawdziwa wiedza pochodzi z głębi 27
Urszula Ostrowska
Konteksty filozoficzne edukacji przyrodniczej 37
Stanisław Dylak
Nauczyciel konstruktywista w klasie szkolnej... 63
Beata Krywult-Szczudło
Andrzej Krajna, Krystyna Sujak-Lesz
Zagadnienie języka w nauczaniu przyrody 79
Elżbieta Małkiewicz
Pojęcia potoczne i naukowe a proces nauczania-uczenia się w klasach IV-VI 93
Ewa Arciszewska
Badanie wiedzy dziecka jako metoda podnoszenia jakości kształcenia przyrodniczego 105
Jak to robią inni
Sylwia Dudziak, Anna Serwik-Mróz
Nauczanie przyrody poprzez edukację o środowisku 125
Uczeń jaki jest?
Beata Płażewska
Problemy adaptacyjne dzieci w klasie czwartej 133
Elżbieta Małkiewicz
Motywy poznawania świata i uczenia się w kontekście podstawowych potrzeb dziecka 139
Beata Płażewska
Specyficzne problemy z zachowaniem uczniów klas 4-6.
Zespół nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi 157
Andrzej Krajna, Leszek Ryk, Krystyna Sujak-Lesz, Josef Trna
O osiągnięciach szkolnych uczniów – inaczej 167
Wokół ekologii
Julita Wróbel
Chwila refleksji nad cupellus’em 185
Anna Świderska
Alina Widelska
Jolanta Szeląg
Naturalnie tak, czyli o tym, że warto żyć zgodnie z naturą 213
Piotr Kosecki
Aneta Świtała
Wokół idei krajobrazu
Maria Z. Pulinowa
(przedruk za: „Gazeta Uniwersytecka” 5(84) luty 2001) 247
Jolanta Kwiecień-Wrotniewska
Poznajemy drzewa i krzewy rosnące w otoczeniu szkoły 253
Maria Stachowicz-Polak
Edukacja przyrodniczo-matematyczna pod chmurką
– scenariusz holistycznego projektu edukacyjnego 267
Sabina Knopik, Henryk Mielcarz
Wyruszam na szlak z bagażem wiedzy przyrodniczej.
Scenariusz zajęć w terenie w ujęciu konstruktywistycznym 281
Bożena Czech
Szkoła bez murów. Przykłady zajęć terenowych 303
Alina Gębarowska
Rola zajęć terenowych w nauczaniu przyrody 311
Lidia Chrapczyńska
Zajęcia terenowe w programie pracy szkoły 323
Przygotowanie do pracy w terenie
Regina Dymna
Pierwsza pomoc w nagłych wypadkach 329
Barbara Chmiel
Uczymy się czytać mapę topograficzną 335
Blanka Myszkowska
Wyzwalanie aktywności zadaniowej ucznia
Danuta Maciejowska-Mias
Kształtowanie umiejętności rozwiązywania problemów na zajęciach z przyrody 355
Katarzyna Czerwonka
Przyrodniczy projekt edukacyjny „W pustyni i w puszczy” 379
Katarzyna Michalak
Jak wykorzystać „Kalendarz ekologiczny” w edukacji prośrodowiskowej? 389
Alina Ligaszewska
Anna Serwik-Mróz
Beata Ściuk
Alina Głowacka
Barbara Machuła
Elżbieta Żuchowska-Pezda
Projekt edukacyjny „Rezerwat dzikiej przyrody” 443
Barbara Opończewska, Jadwiga Piaskowska
Powietrze, którym oddychamy 449
Elwira Dymarczyk
Pomiar masy ciała uczniów w wieku 11-12 lat 459
Zofia Kotwica
Jak zmierzyć pogodę? Scenariusz zajęć z przyrody w kl. IV 463
Barbara Zajączkowska
Gratka dla Kubusia Puchatka 467
Judyta Bąk, Tadeusz Bąk
Poznajemy właściwości gazów 477
II. Dorobek publikacyjny kwartalnika naukowo-metodycznego „Edukacja przyrodnicza w szkole podstawowej”