ep 2000 1

18. „Edukacja przyrodnicza w szkole podstawowej”,

Zeszyt 1-4/2008

– „Podróże dydaktyczne z <Edukacją przyrodniczą…>

2000-2007 (wybór tekstów)”,

s. 496.

Spis treści

Zamiast wstępu

Andrzej Krajna

Poszukiwanie modelu nauczania przyrody ….7

I. Preteksty, teksty i konteksty

Poszukiwanie modelu nauczania

Władysław Błasiak

Jak zainteresować uczniów przyrodą?     17

Marzanna Mastalerz

Prawdziwa wiedza pochodzi z głębi     27

Urszula Ostrowska

Konteksty filozoficzne edukacji przyrodniczej     37

Stanisław Dylak

Nauczyciel konstruktywista w klasie szkolnej...     63

Beata Krywult-Szczudło

Pułapki oceniania    75

Andrzej Krajna, Krystyna Sujak-Lesz

Zagadnienie języka w nauczaniu przyrody    79

Elżbieta Małkiewicz

Pojęcia potoczne i naukowe a proces nauczania-uczenia się w klasach IV-VI    93

Ewa Arciszewska

Badanie wiedzy dziecka jako metoda podnoszenia jakości kształcenia przyrodniczego     105

Jak to robią inni

Sylwia Dudziak, Anna Serwik-Mróz

Nauczanie przyrody poprzez edukację o środowisku     125

Uczeń jaki jest?

Beata Płażewska

Problemy adaptacyjne dzieci w klasie czwartej    133

Elżbieta Małkiewicz

Motywy poznawania świata i uczenia się w kontekście podstawowych potrzeb dziecka     139

Beata Płażewska

Specyficzne problemy z zachowaniem uczniów klas 4-6.

Zespół nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi     157

Andrzej Krajna, Leszek Ryk, Krystyna Sujak-Lesz, Josef Trna

O osiągnięciach szkolnych uczniów – inaczej    167

Wokół ekologii

Julita Wróbel

Chwila refleksji nad cupellus’em     185

Anna Świderska

Stan zdrowia i choroby     193

Alina Widelska

Środowisko, w którym żyję     203

Jolanta Szeląg

Naturalnie tak, czyli o tym, że warto żyć zgodnie z naturą     213

Piotr Kosecki

Przerwany łańcuch – sortowanie odpadów jako brakujące ogniwo w systemie przerobu surowców wtórnych     225

Aneta Świtała

W moim ekologicznym domu     235

Wokół idei krajobrazu

Maria Z. Pulinowa

O idei krajobrazu

(przedruk za: „Gazeta Uniwersytecka” 5(84) luty 2001)     247

Jolanta Kwiecień-Wrotniewska

Poznajemy drzewa i krzewy rosnące w otoczeniu szkoły     253

Maria Stachowicz-Polak

Edukacja przyrodniczo-matematyczna pod chmurką

– scenariusz holistycznego projektu edukacyjnego     267

Sabina Knopik, Henryk Mielcarz

Wyruszam na szlak z bagażem wiedzy przyrodniczej.

Scenariusz zajęć w terenie w ujęciu konstruktywistycznym    281

Bożena Czech

Szkoła bez murów. Przykłady zajęć terenowych     303

Alina Gębarowska

Rola zajęć terenowych w nauczaniu przyrody    311

Lidia Chrapczyńska

Zajęcia terenowe w programie pracy szkoły     323

Przygotowanie do pracy w terenie

Regina Dymna

Pierwsza pomoc w nagłych wypadkach     329

Barbara Chmiel

Uczymy się czytać mapę topograficzną     335

Blanka Myszkowska

Bezpieczne wędrowanie     345

Wyzwalanie aktywności zadaniowej ucznia

Danuta Maciejowska-Mias

Kształtowanie umiejętności rozwiązywania problemów na zajęciach z przyrody     355

 

Katarzyna Czerwonka

Przyrodniczy projekt edukacyjny „W pustyni i w puszczy”     379

Katarzyna Michalak

Jak wykorzystać „Kalendarz ekologiczny” w edukacji prośrodowiskowej?     389

Alina Ligaszewska

Obieg wody w przyrodzie     401

Anna Serwik-Mróz

Nie tylko Smocza Jama     415

Beata Ściuk

Zwierzę nie jest rzeczą     419

Alina Głowacka

Wakacje z trawami     425

Barbara Machuła

Moje drzewo     435

Elżbieta Żuchowska-Pezda

Projekt edukacyjny „Rezerwat dzikiej przyrody”     443

Barbara Opończewska, Jadwiga Piaskowska

Powietrze, którym oddychamy     449

Elwira Dymarczyk

Pomiar masy ciała uczniów w wieku 11-12 lat     459

Zofia Kotwica

Jak zmierzyć pogodę? Scenariusz zajęć z przyrody w kl. IV    463

Barbara Zajączkowska

Gratka dla Kubusia Puchatka     467

Judyta Bąk, Tadeusz Bąk

Poznajemy właściwości gazów     477

II. Dorobek publikacyjny kwartalnika naukowo-metodycznego „Edukacja przyrodnicza w szkole podstawowej”

Spis zawartości kwartalnika naukowo-metodycznego

Edukacja przyrodnicza w szkole podstawowej (2000-2007)     487