ep 2000 1

8. „Edukacja przyrodnicza w szkole podstawowej”,

Zeszyt 1-2/2003

– „Nauczyciel z pasją – zobacz jak to robią inni”,

s. 220.

Spis treści

Zamiast wstępu     5

I. Preteksty

Ewa Arciszewska

...lekcję przyrody po portugalsku... raz proszę! 11

II. Teksty

Sesja o aktywizujących formach i metodach kształcenia

Krystyna Chmieleńska, Danuta Mrozińska

Aktywizujące formy i metody kształcenia     19

Jadwiga Iwanowska

Konkursy w klasach młodszych – to tylko zabawa?     23

Irena Piechota

Jak organizować międzyszkolną rywalizację uczniów?     29

Mariola Szałapska

Zastosowanie metod szybkiego zapamiętywania, relaksacji i ćwiczeń Paula Dennisona na lekcjach     35

Barbara Wołek

Koło zainteresowań „Wrocławskie spacery” formą aktywnego poznawania miasta     41

Małgorzata Rydlewska

Projekt edukacyjny szansą dla ucznia i nauczyciela     61

Beata Bartnik

Jak rozwijać zainteresowania czytelnicze dzieci i młodzieży z dysfunkcją słuchu     65

Joanna Alina Jankowska, Alicja Zielkowska

Innowacyjne metody pracy nauczyciela    69

Małgorzata Reszke

Między konkretem a abstrakcją     75

Halina Gwiździel

Metody aktywizujące w nauczaniu matematyki     81

Małgorzata Rakowska

Matematyka z komputerem – oferta dla ucznia zdolnego    85

Bożena Olichwer-Ostrowska

Matematyka z komputerem    93

Sesja o działaniach opiekuńczo-wychowawczych szkoły

Marta Kochan-Wójcik

Działania opiekuńczo-wychowawcze szkoły     97

Beata Płażewska

Kółko ortograficzne – forma pomocy dziecku nadpobudliwemu i dyslektycznemu w szkole podstawowej     99

Beata Samorek

Grupa socjoterapeutyczna jako pomoc w pracy wychowawczej z klasą III kształcenia zintegrowanego, sprawiającą trudności wychowawcze     103

Agnieszka Rottau-Bracka

Antoni Gabriel – konstruktor z Mnichowic     113

Barbara Drozd

Nauczyciel z pasją – między odwagą a ciekawością     115

Jolanta Horyń

Program wychowawczy szkoły a integracja środowiska lokalnego    117

Ewa Bobko

Integracja środowisk – promocja regionu    127

Sesja o szkolnych rozwiązaniach systemowych

Lucyna Haraszkiewicz

Szkolne rozwiązania systemowe     131

Barbara Karolak

O wyrównywaniu szans edukacyjnych     133

Elżbieta Lubczyńska-Jeziorna

Szkolny program wspierania uzdolnień. Z doświadczeń „Jedynki”     137

Barbara Kureń

Zastosowanie technologii informacyjnej w pracy nauczyciela    149

Teresa Żminkowska

„Dobrze mieć małą ojczyznę...”    155

Lucyna Powała

The Baltic Sea Projekt    165

O szkole – na plakatach

Joanna Piskorz

Sesja posterowa nauczycieli z pasją    169

Małgorzata Szela

„To był bankiet...”    171

Bożena Szyńkarczuk

„Jaki wpływ na rozwój ucznia mają aktywizujące metody nauczania? Czego uczą i jak zmieniają wizerunek ucznia?”  wkładka

III. Konteksty

Halina Kierzek

Tropiciele przyrody – wycieczka na łąkę     175

Joanna Łubocka

Laboratorium w walizce czyli jak ciekawie prowadzić lekcje z zakresu molekularne podstawy życia    179

Maria Lewicka

Qualifying to teach – co to oznacza?     197

IV. Kronika

IV Ogólnopolskie Forum Nauczycieli Przedmiotów Przyrodniczych, Toruń 13 września 2003 r.     203

Małgorzata Kamińska, Alicja Majak-Wołowicz, Urszula Kobielarz

Powiatowy Konkurs Matematyczny    207

Maria Stachowicz-Polak, Joanna Kaczmarczyk

Międzyszkolne Konkursy Wiedzy o Rybniku    215