8. „Edukacja przyrodnicza w szkole podstawowej”, |
Spis treści
I. Preteksty
Ewa Arciszewska
...lekcję przyrody po portugalsku... raz proszę! 11
II. Teksty
Sesja o aktywizujących formach i metodach kształcenia
Krystyna Chmieleńska, Danuta Mrozińska
Aktywizujące formy i metody kształcenia 19
Jadwiga Iwanowska
Konkursy w klasach młodszych – to tylko zabawa? 23
Irena Piechota
Jak organizować międzyszkolną rywalizację uczniów? 29
Mariola Szałapska
Zastosowanie metod szybkiego zapamiętywania, relaksacji i ćwiczeń Paula Dennisona na lekcjach 35
Barbara Wołek
Koło zainteresowań „Wrocławskie spacery” formą aktywnego poznawania miasta 41
Małgorzata Rydlewska
Projekt edukacyjny szansą dla ucznia i nauczyciela 61
Beata Bartnik
Jak rozwijać zainteresowania czytelnicze dzieci i młodzieży z dysfunkcją słuchu 65
Joanna Alina Jankowska, Alicja Zielkowska
Innowacyjne metody pracy nauczyciela 69
Małgorzata Reszke
Między konkretem a abstrakcją 75
Halina Gwiździel
Metody aktywizujące w nauczaniu matematyki 81
Małgorzata Rakowska
Matematyka z komputerem – oferta dla ucznia zdolnego 85
Bożena Olichwer-Ostrowska
Sesja o działaniach opiekuńczo-wychowawczych szkoły
Marta Kochan-Wójcik
Działania opiekuńczo-wychowawcze szkoły 97
Beata Płażewska
Kółko ortograficzne – forma pomocy dziecku nadpobudliwemu i dyslektycznemu w szkole podstawowej 99
Beata Samorek
Agnieszka Rottau-Bracka
Antoni Gabriel – konstruktor z Mnichowic 113
Barbara Drozd
Nauczyciel z pasją – między odwagą a ciekawością 115
Jolanta Horyń
Program wychowawczy szkoły a integracja środowiska lokalnego 117
Ewa Bobko
Integracja środowisk – promocja regionu 127
Sesja o szkolnych rozwiązaniach systemowych
Lucyna Haraszkiewicz
Szkolne rozwiązania systemowe 131
Barbara Karolak
O wyrównywaniu szans edukacyjnych 133
Elżbieta Lubczyńska-Jeziorna
Szkolny program wspierania uzdolnień. Z doświadczeń „Jedynki” 137
Barbara Kureń
Zastosowanie technologii informacyjnej w pracy nauczyciela 149
Teresa Żminkowska
„Dobrze mieć małą ojczyznę...” 155
Lucyna Powała
O szkole – na plakatach
Joanna Piskorz
Sesja posterowa nauczycieli z pasją 169
Małgorzata Szela
Bożena Szyńkarczuk
„Jaki wpływ na rozwój ucznia mają aktywizujące metody nauczania? Czego uczą i jak zmieniają wizerunek ucznia?” wkładka
III. Konteksty
Halina Kierzek
Tropiciele przyrody – wycieczka na łąkę 175
Joanna Łubocka
Laboratorium w walizce czyli jak ciekawie prowadzić lekcje z zakresu molekularne podstawy życia 179
Maria Lewicka
Qualifying to teach – co to oznacza? 197
IV Ogólnopolskie Forum Nauczycieli Przedmiotów Przyrodniczych, Toruń 13 września 2003 r. 203
Małgorzata Kamińska, Alicja Majak-Wołowicz, Urszula Kobielarz
Powiatowy Konkurs Matematyczny 207
Maria Stachowicz-Polak, Joanna Kaczmarczyk