pdf01

[1]

problemy dydaktyki fizyki

edycja 2011

 

 

Spis treści

Wspomnienie

Bogdan Sujak

Prawa przyrody są nieubłagane...     III

Ryszard Nych

Smutne...     IV

Najważniejsza jest praca wyjścia... – o zasługach doc. dra Ignacego Stępniowskiego dla rozwoju Zakładu Nauczania Fizyki Uniwersytetu Wrocławskiego w początkowym okresie funkcjonowania (1968-1990)     V

Ignacy Stępniowski

Przezwyciężanie antynomii „naukowość” przedmiotu nauczania – potrzeby i możliwości intelektualne ucznia     IX

 

Zamiast wstępu     9

I.

Wokół nowych technologii w nauczaniu

Małgorzata Żylińska

Neurodydaktyka, czyli o tym, jak uczyć w zgodzie z mózgiem     13

Adam Chmielewski

Interaktywność i interpasywność we współczesnym procesie edukacyjnym     29

Marcin Fankanowski

Czy konektywizm jest szansą polskiej edukacji?     37

II.

Przyroda w liceum – poszukiwanie modelu nauczania

Leszek Ryk

Nauka w systemie wiedzy ludzkiej     51

Andrzej Elżanowski

Jak powstała moralność i co z tego wynika     71

Bartosz Borczyk

Dlaczego teoria ewolucji jest ważna     89

Rufin Makarewicz

Świat Dźwięków     115

Bogdan Sujak

Początek XXI wieku, ku czemu zmierza świat     121

Projekty badawcze

Dobromiła Szczepaniak, Tomasz Greczyło

Przyroda – szansa na integrację przedmiotów przyrodniczych w liceum?     125

III.

Wybrane zagadnienia z zakresu dydaktyki fizyki

Tadeusz Wibig, Paweł Barczyński, Punsiri Dam-o

System nauczania a ewolucja wiedzy – sytuacja na początku XXI wieku i próby wyjścia z kryzysu     133

Arkadiusz Wiśniewski

Badania struktur formalno-logicznych z zakresu fizyki na różnych poziomach nauczania     155

Tadeusz M. Molenda

O nieprawidłowościach w oznaczeniach wielkości fizycznych i pojęciu ciepła     169

Punsiri Dam-o, Paweł Baczyński, Tadeusz Wibig

Niewielki tunel aerodynamiczny w zastosowaniach edukacyjnych     175

Grzegorz Paweł Korbaś

Praktyka projektów uczniowskich z fizyki     179

Grzegorz Sęk

Słońce – wielki nieobecny w polskiej szkole     185

IV.

Eksperyment uczniowski w liceum

Ryszard Nych

O eksperymencie fizycznym w szkole – refleksje po lekturze nowej Podstawy programowej...     195

Instrukcje wykonywania wybranych eksperymentów

Iwona Gruszecka, Marta Olufowobi-Tarka

Wyznaczanie przyśpieszenia ziemskiego     201

Justyna Adamek, Katarzyna Mila

Wyznaczanie ciepła właściwego bryły metalu     203

Grzegorz Paweł Korbaś

Demonstracja kształtu linii pól: magnetycznego i elektrycznego     207

Antoni Haraburda

Badanie charakterystyki prądowo-napięciowej opornika, żarówki i diody     211

Andrzej Koźmic, Natalia Kędroń

Wyznaczanie charakterystyki prądowo-napięciowej wybranych elementów     215

Katarzyna Bajan, Małgorzata Godlewska, Krystyna Kosek,

Andrzej Koźmic, Dariusz Wcisło

Opracowanie metodyczne doświadczeń z dyfrakcją światła     221

Wiesława Idziak, Barbara Czechowska, Anna Gilarska, Krystyna Kosiek

Badanie załamania światła i całkowitego wewnętrznego odbicia     233

Przemysław Skowroński

Wyznaczenie ogniskowej soczewki skupiającej metodą Bessela     237

Dorota Drewniak, Patrycja Siedlecka

Wyznaczanie ogniskowej soczewki za pomocą ławy optycznej     241

Komentarze metodyczne

Jan Górski

Metodyczna analiza instrukcji wykonywania wybranych eksperymentów fizycznych w szkole     245

Projekty badawcze

Andrzej Krajna, Krystyna Sujak-Lesz

Eksperyment uczniowski na lekcjach przyrody i fizyki w szkole     259

Elżbieta Małkiewicz, Andrzej Krajna

Kilka uwag o uczniowskim eksperymencie na lekcjach fizyki w liceum – kontekst psychologiczny     267

V.

Przegląd dorobku uczelnianych zespołów dydaktycznych

Piotr Skurski

Działalność Katedry Modelowania Procesów Nauczania Uniwersytetu Łódzkiego   275

Władysław Błasiak

Działalność Zakładu Dydaktyki Fizyki Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie   285

Grzegorz Karwasz

Działalność Zakładu Dydaktyki Fizyki Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu  291

Małgorzata Wysocka-Kunisz

Kilka słów o dydaktyce fizyki w Uniwersytecie Humanistyczno-Przyrodniczym

im. Jana Kochanowskiego w Kielcach     299

Henryk Drozdowski

Współpraca uczelni ze szkołami średnimi w nauczaniu fizyki

– na przykładzie Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu     303

Tadeusz M.Molenda

Bazy materiałów dydaktycznych na stronie domowej

Pracowni Dydaktyki Fizyki i Astronomii Uniwersytetu Szczecińskiego

i stron z nią stowarzyszonych     311

Ewa Dębowska

Działalność Zakładu Nauczania Fizyki Instytutu Fizyki Doświadczalnej Uniwersytetu Wrocławskiego     317

Andrzej Krajna, Leszek Ryk, Krystyna Sujak-Lesz

10 lat działalności Centrum Edukacji Nauczycielskiej Uniwersytetu Wrocławskiego     325