Spis treści
Bogdan Sujak
Prawa przyrody są nieubłagane... III
Ryszard Nych
Najważniejsza jest praca wyjścia... – o zasługach doc. dra Ignacego Stępniowskiego dla rozwoju Zakładu Nauczania Fizyki Uniwersytetu Wrocławskiego w początkowym okresie funkcjonowania (1968-1990) V
Ignacy Stępniowski
Przezwyciężanie antynomii „naukowość” przedmiotu nauczania – potrzeby i możliwości intelektualne ucznia IX
I.
Wokół nowych technologii w nauczaniu
Małgorzata Żylińska
Neurodydaktyka, czyli o tym, jak uczyć w zgodzie z mózgiem 13
Adam Chmielewski
Interaktywność i interpasywność we współczesnym procesie edukacyjnym 29
Marcin Fankanowski
Czy konektywizm jest szansą polskiej edukacji? 37
II.
Przyroda w liceum – poszukiwanie modelu nauczania
Leszek Ryk
Nauka w systemie wiedzy ludzkiej 51
Andrzej Elżanowski
Jak powstała moralność i co z tego wynika 71
Bartosz Borczyk
Dlaczego teoria ewolucji jest ważna 89
Rufin Makarewicz
Bogdan Sujak
Początek XXI wieku, ku czemu zmierza świat 121
Projekty badawcze
Dobromiła Szczepaniak, Tomasz Greczyło
Przyroda – szansa na integrację przedmiotów przyrodniczych w liceum? 125
III.
Wybrane zagadnienia z zakresu dydaktyki fizyki
Tadeusz Wibig, Paweł Barczyński, Punsiri Dam-o
System nauczania a ewolucja wiedzy – sytuacja na początku XXI wieku i próby wyjścia z kryzysu 133
Arkadiusz Wiśniewski
Badania struktur formalno-logicznych z zakresu fizyki na różnych poziomach nauczania 155
Tadeusz M. Molenda
O nieprawidłowościach w oznaczeniach wielkości fizycznych i pojęciu ciepła 169
Punsiri Dam-o, Paweł Baczyński, Tadeusz Wibig
Niewielki tunel aerodynamiczny w zastosowaniach edukacyjnych 175
Grzegorz Paweł Korbaś
Praktyka projektów uczniowskich z fizyki 179
Grzegorz Sęk
Słońce – wielki nieobecny w polskiej szkole 185
IV.
Eksperyment uczniowski w liceum
Ryszard Nych
O eksperymencie fizycznym w szkole – refleksje po lekturze nowej Podstawy programowej... 195
Instrukcje wykonywania wybranych eksperymentów
Iwona Gruszecka, Marta Olufowobi-Tarka
Wyznaczanie przyśpieszenia ziemskiego 201
Justyna Adamek, Katarzyna Mila
Wyznaczanie ciepła właściwego bryły metalu 203
Grzegorz Paweł Korbaś
Demonstracja kształtu linii pól: magnetycznego i elektrycznego 207
Antoni Haraburda
Badanie charakterystyki prądowo-napięciowej opornika, żarówki i diody 211
Andrzej Koźmic, Natalia Kędroń
Wyznaczanie charakterystyki prądowo-napięciowej wybranych elementów 215
Katarzyna Bajan, Małgorzata Godlewska, Krystyna Kosek,
Andrzej Koźmic, Dariusz Wcisło
Opracowanie metodyczne doświadczeń z dyfrakcją światła 221
Wiesława Idziak, Barbara Czechowska, Anna Gilarska, Krystyna Kosiek
Badanie załamania światła i całkowitego wewnętrznego odbicia 233
Przemysław Skowroński
Wyznaczenie ogniskowej soczewki skupiającej metodą Bessela 237
Dorota Drewniak, Patrycja Siedlecka
Wyznaczanie ogniskowej soczewki za pomocą ławy optycznej 241
Komentarze metodyczne
Jan Górski
Metodyczna analiza instrukcji wykonywania wybranych eksperymentów fizycznych w szkole 245
Projekty badawcze
Andrzej Krajna, Krystyna Sujak-Lesz
Eksperyment uczniowski na lekcjach przyrody i fizyki w szkole 259
Elżbieta Małkiewicz, Andrzej Krajna
Kilka uwag o uczniowskim eksperymencie na lekcjach fizyki w liceum – kontekst psychologiczny 267
V.
Przegląd dorobku uczelnianych zespołów dydaktycznych
Piotr Skurski
Działalność Katedry Modelowania Procesów Nauczania Uniwersytetu Łódzkiego 275
Władysław Błasiak
Działalność Zakładu Dydaktyki Fizyki Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie 285
Grzegorz Karwasz
Działalność Zakładu Dydaktyki Fizyki Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu 291
Małgorzata Wysocka-Kunisz
Kilka słów o dydaktyce fizyki w Uniwersytecie Humanistyczno-Przyrodniczym
im. Jana Kochanowskiego w Kielcach 299
Henryk Drozdowski
Współpraca uczelni ze szkołami średnimi w nauczaniu fizyki
– na przykładzie Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu 303
Tadeusz M.Molenda
Bazy materiałów dydaktycznych na stronie domowej
Pracowni Dydaktyki Fizyki i Astronomii Uniwersytetu Szczecińskiego
i stron z nią stowarzyszonych 311
Ewa Dębowska
Działalność Zakładu Nauczania Fizyki Instytutu Fizyki Doświadczalnej Uniwersytetu Wrocławskiego 317
Andrzej Krajna, Leszek Ryk, Krystyna Sujak-Lesz
10 lat działalności Centrum Edukacji Nauczycielskiej Uniwersytetu Wrocławskiego 325