pdf01

[8]

Projektowanie pracy

nauczyciela przedmiotów przyrodniczych

Wybrane zagadnienia

Redakcja: Leszek Ryk, Krystyna Sujak-Lesz, Andrzej Krajna

Wrocław 2006

ISBN 83-87196-96-7

Redaktor prowadzący: Andrzej Krajna

Opracowanie edytorskie: Iwona Chmaj

Współpraca: Teresa Biernat, Bogusława Breitkopf, Krystyna Chmieleńska

Recenzenci: dr Anna Dębicka, dr Danuta Mrozińska

Wydawca: MarMar, Centrum Edukacji Nauczycielskiej UWr

Spis treści

Zamiast wstępu        5

I.

Preteksty

Debata Oksfordzka: „Tak” dla energetyki jądrowej

opracowanie: Ewa Stępniewska i Małgorzata Rejdych-Martyniak        9

Małgorzata Getek, Magdalena Rams, Justyna Liber, Beata Gębura

Fotografowanie pozornego ruchu sfery niebieskiej      41

II.

Teksty

Wokół nauczania przyrody

Grażyna Kubiak

Budowa i zasady działania mikroskopu – scenariusz lekcji     51

Barbara Chmiel

Uczymy się czytać mapę topograficzną         55

Wioletta Rumian

Składniki środowiska – konspekt lekcji przyrody w klasie 4       64

Wokół nauczania chemii w gimnazjum

Propozycje doświadczeń i eksperymentów uczniowskich z działu:

„Jednopodstawione pochodne węglowodorów – alkoholi”

opracowała Wioletta Nosal         73

Agata Kunert, Anna Lontkowska, Ewa Niwrak-Wójcik, Anna Paszkiewicz-Jasińska

Propozycje zadań sprawdzających z działu:

„Jednopodstawione pochodne węglowodorów – alkohole”       80

Wiesław Mulik, Barbara Nagumowicz, Iwona Piórkowska-Stryczek

Działanie fizjologiczne etanolu i innych alkoholi      86

Wokół nauczania fizyki w gimnazjum

Joanna Łopuszańska

„Dajcie mi punkt podparcia, a poruszę Ziemię”.

Konspekt lekcji fizyki w klasie II gimnazjum      92

Urszula Dubowska

Obserwacja linii pola magnetycznego. Scenariusz lekcji fizyki     96

Ewa Ostasiewicz

Rodzaje oddziaływań. Scenariusz lekcji fizyki w I klasie gimnazjum     99

Małgorzata Lorenc

Planety Układu Słonecznego. Scenariusz lekcji (klasa I gimnazjum)       110

Zastosowania wiedzy przyrodniczej i psychologicznej

w nauczaniu przysposobienia obronnego

Jakub Kiepura

Rola, zadania i organizacja Obrony Cywilnej     117

Barbara Szewczyk

Oparzenia chemiczne      122

Piotr Weryszko

Sposoby ewakuacji poszkodowanych     124

Monika Malina

Posługiwanie się mapą     129

Karolina Dębicka

Sposoby alarmowania ludności o zagrożeniach     135

Henryk Cymerman

Rodzaje współczesnych zagrożeń     139

Anna Witukiewicz

Krwotoki i sposoby ich tamowania     146

Agata Król

Ukąszenia, pogryzienia i użądlenia     149

Marta Czarnecka

Stres i jego wpływ na zachowanie się ludzi     153

Monika Malina, Janina Nurkowska, Barbara Wojciech, Zbigniew Wdowiuk

Zjawisko paniki i przeciwdziałanie panice      159

Beata Soczawa i inni

Postępowanie w czasie katastrof – stres długotrwały     162

III.

Konteksty

1.

Krystyna Chmieleńska

Uzyskiwanie uprawnień do nauczania chemii w gimnazjum a awans zawodowy     169

2.

Bogusława Breitkopf

Prezentacja dorobku uczestników studiów podyplomowych z zakresu przysposobienia obronnego     171

3.

Andrzej Krajna, Krystyna Sujak-Lesz

Pisemna wypowiedź ucznia – jak ją interpretować?        182