Spis treści
I.
Preteksty
Debata Oksfordzka: „Tak” dla energetyki jądrowej
opracowanie: Ewa Stępniewska i Małgorzata Rejdych-Martyniak 9
Małgorzata Getek, Magdalena Rams, Justyna Liber, Beata Gębura
Fotografowanie pozornego ruchu sfery niebieskiej 41
II.
Teksty
Wokół nauczania przyrody
Grażyna Kubiak
Budowa i zasady działania mikroskopu – scenariusz lekcji 51
Barbara Chmiel
Uczymy się czytać mapę topograficzną 55
Wioletta Rumian
Składniki środowiska – konspekt lekcji przyrody w klasie 4 64
Wokół nauczania chemii w gimnazjum
Propozycje doświadczeń i eksperymentów uczniowskich z działu:
„Jednopodstawione pochodne węglowodorów – alkoholi”
Agata Kunert, Anna Lontkowska, Ewa Niwrak-Wójcik, Anna Paszkiewicz-Jasińska
Propozycje zadań sprawdzających z działu:
„Jednopodstawione pochodne węglowodorów – alkohole” 80
Wiesław Mulik, Barbara Nagumowicz, Iwona Piórkowska-Stryczek
Działanie fizjologiczne etanolu i innych alkoholi 86
Wokół nauczania fizyki w gimnazjum
Joanna Łopuszańska
„Dajcie mi punkt podparcia, a poruszę Ziemię”.
Konspekt lekcji fizyki w klasie II gimnazjum 92
Urszula Dubowska
Obserwacja linii pola magnetycznego. Scenariusz lekcji fizyki 96
Ewa Ostasiewicz
Rodzaje oddziaływań. Scenariusz lekcji fizyki w I klasie gimnazjum 99
Małgorzata Lorenc
Planety Układu Słonecznego. Scenariusz lekcji (klasa I gimnazjum) 110
Zastosowania wiedzy przyrodniczej i psychologicznej
w nauczaniu przysposobienia obronnego
Jakub Kiepura
Rola, zadania i organizacja Obrony Cywilnej 117
Barbara Szewczyk
Piotr Weryszko
Sposoby ewakuacji poszkodowanych 124
Monika Malina
Karolina Dębicka
Sposoby alarmowania ludności o zagrożeniach 135
Henryk Cymerman
Rodzaje współczesnych zagrożeń 139
Anna Witukiewicz
Krwotoki i sposoby ich tamowania 146
Agata Król
Ukąszenia, pogryzienia i użądlenia 149
Marta Czarnecka
Stres i jego wpływ na zachowanie się ludzi 153
Monika Malina, Janina Nurkowska, Barbara Wojciech, Zbigniew Wdowiuk
Zjawisko paniki i przeciwdziałanie panice 159
Beata Soczawa i inni
Postępowanie w czasie katastrof – stres długotrwały 162
III.
Konteksty
1.
Krystyna Chmieleńska
Uzyskiwanie uprawnień do nauczania chemii w gimnazjum a awans zawodowy 169
2.
Bogusława Breitkopf
Prezentacja dorobku uczestników studiów podyplomowych z zakresu przysposobienia obronnego 171
3.
Andrzej Krajna, Krystyna Sujak-Lesz
Pisemna wypowiedź ucznia – jak ją interpretować? 182