pdf01

[3]

Marta Kochan-Wójcik, Andrzej Krajna,

Elżbieta Małkiewicz, Leszek Ryk,

Krystyna Sujak-Lesz, Marzena Tkocz

Nowi nauczyciele na nowe czasy

Z doświadczeń kształcenia nauczycieli

w Uniwersytecie Wrocławskim 2000-2005

Wrocław 2005

ISBN 83-87196-75-4

Redakcja: Marta Kochan-Wójcik, Andrzej Krajna

Recenzenci:

prof. dr hab. Adam Chmielewski,

prof. dr hab. Jerzy Mroziński

Wydawca: MarMar, Centrum Edukacji Nauczycielskiej UWr

 

Spis treści

Zamiast wstępu

O nową jakość w edukacji nauczycielskiej

I. Kształcenie nauczycieli w Centrum Edukacji Nauczycielskiej Uniwersytetu Wrocławskiego

1. Prekoncepcje modelu kształcenia nauczycieli

1.1. Koncepcja zintegrowanego kształcenia przyszłych nauczycieli w zakresie psychologii, pedagogiki i dydaktyki fizyki

1.2. „Upraktycznienie”

1.3. „Kontekst” jako element wiedzy pedagogicznej nauczyciela

2. Założenia teoretyczne modelu kształcenia nauczycieli przyjętego przez Centrum Edukacji Nauczycielskiej Uniwersytetu Wrocławskiego

2.1. Kształtowanie kompetencji nauczycielskich poprzez (samo)doświadczanie

2.2. Konstruktywizm jako podstawa kształcenia nauczycieli

2.3. Diagnoza rozumiejąca

2.4. Profilaktyka wypalenia zawodowego

2.5. O motywacji studentów do zawodu nauczyciela

2.5.1. Cel prowadzenia badania

2.5.2. Analiza wyników

3. Standard kształcenia nauczycieli w Centrum Edukacji Nauczycielskiej Uniwersytetu Wrocławskiego

4. Koncepcja psychologicznego kształcenia nauczycieli

4.1. Struktura psychologicznego kształcenia studentów — przyszłych nauczycieli

4.1.1. Wykłady

4.1.2. Zajęcia konwersatoryjno-warsztatowe

4.1.3. Zajęcia konwersatoryjno-warsztatowe po praktykach ciągłych

3.1.4. Charakterystyka zajęć konwersatoryjno-warsztatowych w odniesieniu do sformułowanych założeń teoretycznych kształcenia przez (samo)doświadczanie

3.1.5. Psychologia po praktykach

4.2. Uwagi o realizacji programu

5. Koncepcja pedagogicznego kształcenia nauczycieli

5.1. Zawód nauczyciela — drogą samorozwoju. Wprowadzenie.

5.2. Student jako uczestnik konstruktywistycznej drogi rozwoju kompetencji nauczycielskich

5.3. Uwarunkowania samorozwoju

5.4. Motywacje studenta do zdobywania kwalifikacji do zawodu nauczyciela i jego oczekiwania

5.5. Student jako uczestnik i współtwórca proponowanych form i metod kształcenia

5.5.1. Wykłady

5.5.2. Zajęcia konwersatoryjno-warsztatowe

5.5.3. Praktyki pedagogiczne

5.6. Student jako organizator własnych działań dydaktycznych

5.7. Student jako badacz

5.8. Studenci — tworzenie wspólnoty uczących się

5.9. Gotowość studenta do udzielania i przyjmowania informacji zwrotnych

5.10. Problemy doświadczane przez studenta, przygotowującego się do pełnienia roli nauczyciela

5.11. Konstruktywistyczna koncepcja pedagogicznego kształcenia nauczycieli w CEN UWr — trudności w realizacji

6. Koncepcja praktyk pedagogicznych a standardy kształcenia nauczycieli

6.1. Praktyki pedagogiczne a standardy kształcenia nauczycieli

6.2. Cele i zadania praktyk pedagogicznych

6.3. Korelacja zajęć bloku psychologiczno-pedagogicznego i praktyk studenckich

6.4. Realizacja zadań kształcenia psychologicznego na praktykach pedagogicznych

6.4.1. Materiały zbierane przez studentów podczas praktyk

6.4.2. Analiza przypadku

6.5. Realizacja zadań kształcenia pedagogicznego na praktykach pedagogicznych

6.6. Organizacja pracy studenta po praktykach pedagogicznych

6.7. Działania wspomagające studenta w toku praktyk

6.8. Narzędzia wspomagające realizację praktyk - „ABC praktykanta”

7. Doskonalenie systemu kształcenia nauczycieli − plany na przyszłość

Bibliografia

Załącznik — „ABC praktykanta”

II. Centrum Edukacji Nauczycielskiej Uniwersytetu Wrocławskiego 2000-2005

1. Pracownicy i współpracownicy Centrum Edukacji Nauczycielskiej Uniwersytetu Wrocławskiego

2. Organizacja konferencji

3. Działalność wydawnicza i publikacje

3.1. Czasopisma

3.2. Publikacje książkowe

3.3. Dorobek publikacyjny pracowników Centrum Edukacji Nauczycielskiej w latach 2000-2005

3.4. Wybrane publikacje pracowników Centrum Edukacji Nauczycielskiej Uniwersytetu Wrocławskiego

Maria Antoniewicz

Znaczenie ekspresji w komunikowaniu się międzyludzkim

Aleksandra Chybicka

Romantyczna zazdrość — różne ujęcia teoretyczne

Marcin Fankanowski

Rozwój osobowy człowieka w perspektywie aksjologicznej

Marta Kochan-Wójcik

Perspektywa obserwatora jako narzędzie oceny własnej atrakcyjności

Andrzej Krajna, Krystyna Sujak-Lesz

Nauczanie fizyki w szkole a zmiany w obrazie świata ucznia. Perspektywy badań

Maria Lewicka

Sposoby rozwiązywania problemów życiowych prowadzące do powstawania stanów pesymizmu życiowego

Elżbieta Małkiewicz

Analiza przypadku diagnoza indywidualnego problemu dziecka. Na przykładzie dzieci o narcystycznej linii rozwoju

Anna Olszowa

Poczucie odpowiedzialności w sytuacji wolności wyboru

Anetta Pereświet-Sołtan

Orientacja instrumentalna jako sposób przystosowania się do współczesnej rzeczywistości organizacyjnej

Leszek Ryk

Dylematy kształcenia nauczycieli fizyki

Krystyna Sujak-Lesz

Zagadnienie wiedzy pozaszkolnej z dziedziny fizyki w początkowym nauczaniu przedmiotu

Elżbieta Szumiło

Program zajęć promujących zdrowie psychiczne dla studentów kierunków nauczycielskich w ujęciu bloków tematycznych

Marzena Tkocz

Wolność w doświadczeniach nauczycieli ASSA

III. Kalendarium

Zarządzenie Rektora Uniwersytetu Wrocławskiego o powołaniu Centrum Edukacji Nauczycielskiej UWr.