pdf01

[2]

problemy dydaktyki fizyki

edycja 2013

 

Spis treści

Zamiast wstępu     7

I.

Wokół nowych modeli nauczania

Jerzy Mozrzymas

Neurobiologia poznania – próba syntezy osiągnięć nauk przyrodniczych, psychologii i filozofii      11

Marzena Żylińska

Fizyka przyjazna mózgowi     27

II.

Odkryj smak fizyki

Grażyna Kontrym-Sznajd

Dlaczego fizyka nie jest lubiana i jak to zmienić?     47

Grażyna Kontrym-Sznajd, Katarzyna Sznajd-Weron

Jak zainteresować uczniów fizyką?     57

Henryk Drozdowski

Związek kosmologii z fizyką cząstek elementarnych     67

Szymon Zelewski

Paradoksy świata fizyki: czy jesteśmy sami?     75

Piotr Skurski

Przygody w edukacji? Metoda doświadczeń znaczących     87

Josef Trna, Eva Trnova, Jindriska Svobodova

Inquiry-based Science Education and Experiments     111

Tadeusz Wibig, Punsiri Dam-o

Empiryczne wprowadzenie do statystyki     125

Elżbieta Małkiewicz, Andrzej Krajna, Krystyna Sujak-Lesz,

Leszek Ryk, Jan Górski

Nauczanie fizyki przyjazne rozwojowi     147

III.

Wybrane zagadnienia z zakresu dydaktyki fizyki

Małgorzata Wysocka-Kunisz

Przygotowanie nauczycieli fizyki a nowe standardy kształcenia     185

Joanna Gondek

Zasady dynamiki Newtona – oczywista oczywistość?     195

Zygmunt Olesik

Źródła informacji w przygotowaniu do olimpiad fizycznych     209

Wiesława Idziak

Znaczenie konkursów w edukacji     219

Magdalena Sadowska, Katarzyna Wyborska

Konstruktywizm w praktyce szkolnej – toruński poręcznik do fizyki     225

Alicja Wojtyna-Jodko

Wykorzystanie eksperymentu w nauczaniu fizyki     237

Mirosław Brozis

Zapomniana metoda całkowania za pomocą nożyczek     255

Punsiri Dam-o, Tadeusz Wibig

Edukacyjne e-Laboratorium spektroskopii rentgenowskiej – przykład lekcji     259

Projekty edukacyjne

Ewa Dębowska

Europejskie grupy zajmujące się zastosowaniem multimediów w nauczaniu-uczeniu się fizyki     267

Elżbieta Kawecka

Mobilne laboratorium fizyczne     277

Tomasz Greczyło

Laboratorium przyrodnicze wspierane TI     283

IV.

Z bibliotecznej półki

Grzegorz Białkowski

Cele nauczania a program i system nauczania fizyki     299