Spis treści
I.
Wokół nowych modeli nauczania
Jerzy Mozrzymas
Neurobiologia poznania – próba syntezy osiągnięć nauk przyrodniczych, psychologii i filozofii 11
Marzena Żylińska
II.
Odkryj smak fizyki
Grażyna Kontrym-Sznajd
Dlaczego fizyka nie jest lubiana i jak to zmienić? 47
Grażyna Kontrym-Sznajd, Katarzyna Sznajd-Weron
Jak zainteresować uczniów fizyką? 57
Henryk Drozdowski
Związek kosmologii z fizyką cząstek elementarnych 67
Szymon Zelewski
Paradoksy świata fizyki: czy jesteśmy sami? 75
Piotr Skurski
Przygody w edukacji? Metoda doświadczeń znaczących 87
Josef Trna, Eva Trnova, Jindriska Svobodova
Inquiry-based Science Education and Experiments 111
Tadeusz Wibig, Punsiri Dam-o
Empiryczne wprowadzenie do statystyki 125
Elżbieta Małkiewicz, Andrzej Krajna, Krystyna Sujak-Lesz,
Leszek Ryk, Jan Górski
Nauczanie fizyki przyjazne rozwojowi 147
III.
Wybrane zagadnienia z zakresu dydaktyki fizyki
Małgorzata Wysocka-Kunisz
Przygotowanie nauczycieli fizyki a nowe standardy kształcenia 185
Joanna Gondek
Zasady dynamiki Newtona – oczywista oczywistość? 195
Zygmunt Olesik
Źródła informacji w przygotowaniu do olimpiad fizycznych 209
Wiesława Idziak
Znaczenie konkursów w edukacji 219
Magdalena Sadowska, Katarzyna Wyborska
Konstruktywizm w praktyce szkolnej – toruński poręcznik do fizyki 225
Alicja Wojtyna-Jodko
Wykorzystanie eksperymentu w nauczaniu fizyki 237
Mirosław Brozis
Zapomniana metoda całkowania za pomocą nożyczek 255
Punsiri Dam-o, Tadeusz Wibig
Edukacyjne e-Laboratorium spektroskopii rentgenowskiej – przykład lekcji 259
Projekty edukacyjne
Ewa Dębowska
Europejskie grupy zajmujące się zastosowaniem multimediów w nauczaniu-uczeniu się fizyki 267
Elżbieta Kawecka
Mobilne laboratorium fizyczne 277
Tomasz Greczyło
Laboratorium przyrodnicze wspierane TI 283
IV.
Z bibliotecznej półki
Grzegorz Białkowski
Cele nauczania a program i system nauczania fizyki 299