pdf01

[6]

Edukacja projakościowa w szkole

Redakcja naukowa: Barbara Sujak-Cyrul

Wrocław-Opole 2006

ISBN 83-87196-90-8

Redaktor prowadzący: Andrzej Krajna

Redaktor naukowy: Barbara Sujak-Cyrul

Współpraca: Sylwia Dudziak

Opracowanie graficzne: Iwona Chmaj

Recenzenci: dr inż. Teresa Kupczyk, dr Maria Śmigielska

Wydawca: MarMar, Centrum Edukacji Nauczycielskiej UWr

Wydział Ekonomiczny Uniwersytetu Opolskiego

Spis treści

Zamiast wstępu       9

I. Preteksty...

... wokół aspektu projakościowego kształcenia szkolnych doradców zawodowych

Barbara Sujak-Cyrul, Sylwia Dudziak

Projekty podnoszące świadomość projakościową w szkole. Koncepcja i tematy projektów grupowych z zakresu przygotowania do pracy w organizacjach objętych systemami zarządzania: jakością, środowiskiem, bhp       13

Barbara Sujak-Cyrul, Sylwia Dudziak

Badanie podstawowej wiedzy nauczycieli, planujących pełnienie funkcji Szkolnego Doradcy Zawodowego, na temat systemów zarządzania jakością, środowiskiem, bhp. Wyniki wstępne za 2006 r.       61

Barbara Sujak-Cyrul

Poszukiwany menedżer jakości. Wizerunek wyłaniający się z ogłoszeń o pracy      73

II. Teksty...

Wokół ogłoszeń o pracę

... w organizacjach objętych systemami zarządzania jakością, środowiskiem, bhp

1. Katarzyna Pidłypczak

Analiza ogłoszeń o pracę (1)       85

2. Ireneusz Rutowicz

Analiza ogłoszeń o pracę (2)       88

3. Dorota Witek

Analiza ogłoszeń o pracę (3)      93

Wokół systemów jakości w organizacjach

I. NORMY ISO SERII 9000 – MODEL SYSTEMU ZARZĄDZANIA JAKOŚCIĄ, KTÓREGO PODSTAWĄ JEST PROCES

1. Stanisław Bartnik, Eleonora Orzeszyna, Michał Piznal, Elżbieta Rojek

SCENARIUSZ SZKOLENIA RADY PEDAGOGICZNEJ

Uniwersalność i znaczenie systemu zarządzania jakością     99

1.1. Michał Piznal

Ewaluacja szkolenia rady pedagogicznej

Uniwersalność i znaczenie systemu zarządzania jakością     103

II. OPRACOWANIE KOMIKSU LUB ALTERNATYWNIE WIERSZA – PROPAGUJĄCEGO ZASADY I/LUB PODSTAWY NORMATYWNE SYSTEMU ZARZĄDZANIA JAKOŚCIĄ

1. Joanna Kolk-Paruze, Jerzy Marek Koń

SCENARIUSZ ZAJĘĆ

Co to jest jakość i jak nią zarządzać?       108

1.1. Joanna Kolk-Paruze, Jerzy Marek Koń

Ewaluacja przeprowadzonych zajęć 

Co to jest jakość i jak nią zarządzać?       111

Wokół zasad zarządzania jakością w kształtowaniu postaw projakościowych

III. BAJKI I OPOWIADANIA O JAKOŚCI JAKO FORMA POPULARYZOWANIA 8 ZASAD ZARZĄDZANIA JAKOŚCIĄ, STANOWIĄCYCH OD 2000 r. PODSTAWĘ SYSTEMÓW ZARZĄDZANIA JAKOŚCIĄ WG NORM ISO SERII 9000

1. Anna Boszko, Andrzej Manasterski, Teresa Zygmunt

SCENARIUSZ LEKCJI

8 zasad zarządzania jakością i ich znaczenie w systemach zarządzania jakością

wg normy ISO serii 9000      112

1.1. Teresa Zygmunt

Ewaluacja przeprowadzonych zajęć       114

IV. OPRACOWANIE BAJKI/ OPOWIADANIA O JAKOŚCI – PROPAGUJĄCEJ ZASADĘ ZARZĄDZANIA JAKOŚCIĄ, SFORMUŁOWANĄ WE WSTĘPIE DO ISO 9000: 2000 JAKO: II. Przywództwo „Przywódcy ustalają jedność celu i kierunku działania organizacji. Zaleca się, aby tworzyli oni i utrzymywali środowisko wewnętrzne, w którym ludzie mogą w pełni zaangażować się w osiąganie celów organizacji”

1. Katarzyna Kiełczewska, Justyna Kisiel, Agnieszka Komorowska, Monika Pachura

SCENARIUSZ LEKCJI

Jeden za wszystkich, wszyscy za jednego – jedność celu i kierunku działania organizacji      117

1.1. Katarzyna Kiełczowska

Ewaluacja przeprowadzonej lekcji      119

V. OPRACOWANIE BAJKI/ OPOWIADANIA O JAKOŚCI – PROPAGUJĄCEJ ZASADĘ ZARZĄDZANIA JAKOŚCIĄ, SFORMUŁOWANĄ WE WSTĘPIE DO ISO 9000:2000 JAKO IV. Podejście procesowe: „Pożądany wynik osiąga się z większą efektywnością wówczas, gdy działania i związane z nim zasoby są zarządzane jako proces”

1. Dorota Cebulak, Jolanta Wydmuch, Małgorzata Szeliga-Wenzel, Zdzisława Świątek

SCENARIUSZ SZKOLENIA RADY PEDAGOGICZNEJ

Dlaczego systemy zarządzania jakością są ważne?      121

1.1. Dorota Cebulak, Jolanta Wydmuch

Ewaluacja przeprowadzonego szkolenia Rady Pedagogicznej      123

1.2. Małgorzata Szeliga-Wenzel, Zdzisława Świątek

Ewaluacja przeprowadzonego szkolenia Rady Pedagogicznej     125

VI. OPRACOWANIE BAJKI/OPOWIADANIA O JAKOŚCI – PROPAGUJĄCEJ ZASADĘ ZARZĄDZANIA JAKOŚCIĄ, SFORMUŁOWANĄ WE WSTĘPIE DO ISO 9000: 2000 JAKO: VI. Ciągłe doskonalenie: „Zaleca się, aby ciągłe doskonalenie funkcjonowania całej organizacji stanowiło stały cel organizacji”

1. Renata Hermanowicz, Violetta Kuklińska-Woźny, Anna Kuźmińska,

Lucyna Olszewska

SCENARIUSZ SZKOLENIA RADY PEDAGOGICZNEJ

Propagowanie zasady zarządzania jakością sformułowanej we wstępie do ISO 9000:2000 jako: Zasada 6 – Ciągłe doskonalenie      127

1.1. Renata Hermanowicz

Ewaluacja przeprowadzonego szkolenia Rady Pedagogicznej      133

1.2. Violetta Kuklińska-Woźny

Ewaluacja przeprowadzonego szkolenia Rady Pedagogicznej     135

1.3. Lucyna Olszewska

Ewaluacja przeprowadzonego szkolenia Rady Pedagogicznej       137

VII. OPRACOWANIE BAJKI/OPOWIADANIA O JAKOŚCI – PROPAGUJĄCEJ ZASADĘ ZARZĄDZANIA JAKOŚCIĄ, SFORMUŁOWANĄ WE WSTĘPIE DO ISO 9000: 2000 JAKO: VI. Ciągłe doskonalenie: „Zaleca się, aby ciągłe doskonalenie funkcjonowania całej organizacji stanowiło stały cel organizacji”

1. Marta Dobosz, Halina Łosiewicz, Bogumiła Łukaniec, Anna Sulka

SCENARIUSZ ZAJĘĆ      140

1.1. Halina Łosiewicz

Ewaluacja przeprowadzonych zajęć        142

VIII. OPRACOWANIE KOMIKSU LUB ALTERNATYWNIE WIERSZA – PROPAGUJĄCEGO ZASADĘ ZARZĄDZANIA JAKOŚCIĄ, SFORMUŁOWANĄ WE WSTĘPIE DO ISO 9000: 2000 JAKO: VII. Podejmowanie decyzji na podstawie faktów: „Skuteczne decyzje opierają się na analizie danych i informacji”

1. Jarosław Bogda, Magdalena Fijarczyk, Aleksandra Karst, Kazimierz Karst

SCENARIUSZ ZAJĘĆ. Skuteczne decyzje opierają się na analizie danych i informacji      144

1.1. Magdalena Fijarczyk

Ewaluacja przeprowadzonej lekcji      145

1.2. Aleksandra Karst

Ewaluacja przeprowadzonej lekcji      146

1.3. Kazimierz Karst

Ewaluacja przeprowadzonej lekcji      149

IX. OPRACOWANIE KOMIKSU LUB ALTERNATYWNIE WIERSZA – PROPAGUJĄCEGO ZASADĘ ZARZĄDZANIA JAKOŚCIĄ, SFORMUŁOWANĄ WE WSTĘPIE DO ISO 9000:2000  JAKO VIII. Wzajemnie korzystne powiązania z dostawcami: „Organizacja i jej dostawcy są od siebie zależni, a wzajemne korzystne powiązania zwiększają zdolność obu stron do tworzenia wartości”

1. Alina Juchniewicz-Nowak, Agnieszka Selwat, Anna Zielińska

SCENARIUSZ ZAJĘĆ

Wzajemnie korzystne powiązania z dostawcami      152

1.1. Alina Juchniewicz-Nowak

Ewaluacja przeprowadzonej lekcji      155

1.2. Agnieszka Selwat

Ewaluacja przeprowadzonej lekcji      157

1.3. Anna Zielińska

Ewaluacja przeprowadzonej lekcji      159

Wokół doskonalenia w szkole jako aspektu jakości życia

X. PROJEKTOWANIE I PLANOWANIE W UJĘCIU PROCESOWYM PRZEBIEGU DNIA DZIECKA W KLASIE, Z NACISKIEM NA SPEŁNIENIE WYMAGAŃ W ZAKRESIE POŻĄDANYCH CECH WW. DNIA

1. Teresa Bartnicka, Anna Grycz, Grażyna Łysikowska, Aleksandra Nogała

SCENARIUSZ ZAJĘĆ

Nasz dzień – planujemy Dzień Dziecka w naszej klasie     162

1.1. Aleksandra Nogała

Ewaluacja przeprowadzonych zajęć      166

1.2. Grażyna Łysikowska

Ewaluacja przeprowadzonych zajęć      170

XI. ZWIĄZEK OZNACZENIA „CE” Z SYSTEMAMI ZARZĄDZANIA JAKOŚCIĄ

1. Iwona Durbacz, Karol Kubisa, Barbara Malińska, Dorota Olejnik

SCENARIUSZ ZAJĘĆ. Związek oznaczenia CE z systemami zarządzania jakością       174

1.1. Dorota Olejnik

Ewaluacja przeprowadzonej lekcji      178

1.2. Iwona Durbacz

Ewaluacja przeprowadzonej lekcji      181

XII. PROJEKTOWANIE I PLANOWANIE JEDNODNIOWEJ WYCIECZKI SZKOLNEJ W UJĘCIU PROCESOWYM

1. Sylwia Szarek, Danuta Zakrzewska

SCENARIUSZ LEKCJI

Projektowanie i planowanie jednodniowej wycieczki szkolnej w ujęciu procesowym      184

1.1. Sylwia Szarek, Danuta Zalewska

Ewaluacja przeprowadzonej lekcji           188

XIII. POSZUKIWANIE USPRAWNIEŃ PRACY SZKOŁY/KLASY WEDŁUG KONCEPCJI KAIZEN, CZYLI METODĄ MAŁYCH KROKÓW DOSKONALĄCYCH

1. Leokadia Kołodyńska-Zysk, Wioletta Matysek-Szumilas, Magdalena Odjas, Anna Zagórska

SCENARIUSZ LEKCJI

Zapoznanie uczniów z zasadami ciągłego doskonalenia wg koncepcji KAIZEN      191

1.1. Leokadia Kołodyńska-Zysk

Ewaluacja przeprowadzonej lekcji      196

1.2. Wioletta Matysek-Szumilas

Ewaluacja przeprowadzonej lekcji      198

1.3. Magdalena Odjas

Ewaluacja przeprowadzonej lekcji      201

XIV. PROJEKTOWANIE I PLANOWANIE DNIA PATRONA SZKOŁY W UJĘCIU PROCESOWYM

1. Anna Niedziałek, Urszula Pakos, Agnieszka Ratajczak-Niedorys, Iwona Urbaniak

SCENARIUSZ LEKCJI

Projektowanie i planowanie dnia patrona szkoły w ujęciu procesowym       203

1.1. Anna Niedziałek

Ewaluacja przeprowadzonej lekcji        204

1.2. Iwona Urbaniak

Ewaluacja przeprowadzonej lekcji      207

XV. ZAKUPY WEDŁUG ZASAD OBOWIAZUJĄCYCH W SYSTEMIE ZARZĄDZANIA JAKOŚCIĄ ZGODNYM Z NORMĄ ISO 9001, NA PRZYKŁADZIE WYPOSAŻENIA DO KLASY SZKOLNEJ

1. Jadwiga Muszyńska, Katarzyna Pidłypczak, Małgorzata Płatek, Małgorzata Turkosz

SCENARIUSZ LEKCJI

Zakupy ławek i krzeseł w świetle wymagań ISI 9001:2000      211

1.1. Jadwiga Muszyńska

Ewaluacja przeprowadzonej lekcji      216

1.2. Małgorzata Płatek

Ewaluacja przeprowadzonej lekcji      217

1.3. Małgorzata Turkosz

Ewaluacja przeprowadzonej lekcji      218

III. Konteksty...

... wokół wybranych zagadnień jakościowych w praktyce

Barbara Sujak-Cyrul

„Jeżeli Japończycy mogą, to dlaczego nie my – polscy nauczyciele?” czyli o kształtowaniu aktywnych postaw projakościowych ukierunkowanych na doskonalenie      225

Sylwia Dudziak

Zapobieganie nie osiągania założonych rezultatów w planowaniu lekcji fizyki. Wnioski z zastosowania podejścia procesowego w studenckiej Pracowni Dydaktyki Fizyki      234

Barbara Sujak-Cyrul, Norbert Stawicki

Pogłębione szkolenie wstępne w przedsiębiorstwie

jako element kształcenia zawodowego     242

Michał Schutty, Wojciech Wesołowski

Marketingowe wykorzystanie oznaczenia certyfikowanego systemu zarządzania jakością na przykładzie dobrych i złych rozwiązań praktycznych       247

Anna Hojka

Zarządzanie zasobami ludzkimi jako aspekt „Doktryny Jakości”

według Andrzeja Blikle, czyli BLIKLE TO NIE TYLKO PĄCZKI!”        253

Michał Schutty, Paweł Łotecki

The ISO Café      260