Spis treści
I. Preteksty...
... wokół aspektu projakościowego kształcenia szkolnych doradców zawodowych
Barbara Sujak-Cyrul, Sylwia Dudziak
Barbara Sujak-Cyrul, Sylwia Dudziak
Barbara Sujak-Cyrul
Poszukiwany menedżer jakości. Wizerunek wyłaniający się z ogłoszeń o pracy 73
II. Teksty...
Wokół ogłoszeń o pracę
... w organizacjach objętych systemami zarządzania jakością, środowiskiem, bhp
1. Katarzyna Pidłypczak
Analiza ogłoszeń o pracę (1) 85
2. Ireneusz Rutowicz
Analiza ogłoszeń o pracę (2) 88
3. Dorota Witek
Analiza ogłoszeń o pracę (3) 93
Wokół systemów jakości w organizacjach
I. NORMY ISO SERII 9000 – MODEL SYSTEMU ZARZĄDZANIA JAKOŚCIĄ, KTÓREGO PODSTAWĄ JEST PROCES
1. Stanisław Bartnik, Eleonora Orzeszyna, Michał Piznal, Elżbieta Rojek
SCENARIUSZ SZKOLENIA RADY PEDAGOGICZNEJ
Uniwersalność i znaczenie systemu zarządzania jakością 99
1.1. Michał Piznal
Ewaluacja szkolenia rady pedagogicznej
Uniwersalność i znaczenie systemu zarządzania jakością 103
II. OPRACOWANIE KOMIKSU LUB ALTERNATYWNIE WIERSZA – PROPAGUJĄCEGO ZASADY I/LUB PODSTAWY NORMATYWNE SYSTEMU ZARZĄDZANIA JAKOŚCIĄ
1. Joanna Kolk-Paruze, Jerzy Marek Koń
Co to jest jakość i jak nią zarządzać? 108
1.1. Joanna Kolk-Paruze, Jerzy Marek Koń
Ewaluacja przeprowadzonych zajęć
Co to jest jakość i jak nią zarządzać? 111
Wokół zasad zarządzania jakością w kształtowaniu postaw projakościowych
III. BAJKI I OPOWIADANIA O JAKOŚCI JAKO FORMA POPULARYZOWANIA 8 ZASAD ZARZĄDZANIA JAKOŚCIĄ, STANOWIĄCYCH OD 2000 r. PODSTAWĘ SYSTEMÓW ZARZĄDZANIA JAKOŚCIĄ WG NORM ISO SERII 9000
1. Anna Boszko, Andrzej Manasterski, Teresa Zygmunt
8 zasad zarządzania jakością i ich znaczenie w systemach zarządzania jakością
1.1. Teresa Zygmunt
Ewaluacja przeprowadzonych zajęć 114
IV. OPRACOWANIE BAJKI/ OPOWIADANIA O JAKOŚCI – PROPAGUJĄCEJ ZASADĘ ZARZĄDZANIA JAKOŚCIĄ, SFORMUŁOWANĄ WE WSTĘPIE DO ISO 9000: 2000 JAKO: II. Przywództwo „Przywódcy ustalają jedność celu i kierunku działania organizacji. Zaleca się, aby tworzyli oni i utrzymywali środowisko wewnętrzne, w którym ludzie mogą w pełni zaangażować się w osiąganie celów organizacji”
1. Katarzyna Kiełczewska, Justyna Kisiel, Agnieszka Komorowska, Monika Pachura
SCENARIUSZ LEKCJI
Jeden za wszystkich, wszyscy za jednego – jedność celu i kierunku działania organizacji 117
1.1. Katarzyna Kiełczowska
Ewaluacja przeprowadzonej lekcji 119
V. OPRACOWANIE BAJKI/ OPOWIADANIA O JAKOŚCI – PROPAGUJĄCEJ ZASADĘ ZARZĄDZANIA JAKOŚCIĄ, SFORMUŁOWANĄ WE WSTĘPIE DO ISO 9000:2000 JAKO IV. Podejście procesowe: „Pożądany wynik osiąga się z większą efektywnością wówczas, gdy działania i związane z nim zasoby są zarządzane jako proces”
1. Dorota Cebulak, Jolanta Wydmuch, Małgorzata Szeliga-Wenzel, Zdzisława Świątek
SCENARIUSZ SZKOLENIA RADY PEDAGOGICZNEJ
Dlaczego systemy zarządzania jakością są ważne? 121
1.1. Dorota Cebulak, Jolanta Wydmuch
Ewaluacja przeprowadzonego szkolenia Rady Pedagogicznej 123
1.2. Małgorzata Szeliga-Wenzel, Zdzisława Świątek
Ewaluacja przeprowadzonego szkolenia Rady Pedagogicznej 125
VI. OPRACOWANIE BAJKI/OPOWIADANIA O JAKOŚCI – PROPAGUJĄCEJ ZASADĘ ZARZĄDZANIA JAKOŚCIĄ, SFORMUŁOWANĄ WE WSTĘPIE DO ISO 9000: 2000 JAKO: VI. Ciągłe doskonalenie: „Zaleca się, aby ciągłe doskonalenie funkcjonowania całej organizacji stanowiło stały cel organizacji”
1. Renata Hermanowicz, Violetta Kuklińska-Woźny, Anna Kuźmińska,
Lucyna Olszewska
SCENARIUSZ SZKOLENIA RADY PEDAGOGICZNEJ
1.1. Renata Hermanowicz
Ewaluacja przeprowadzonego szkolenia Rady Pedagogicznej 133
1.2. Violetta Kuklińska-Woźny
Ewaluacja przeprowadzonego szkolenia Rady Pedagogicznej 135
1.3. Lucyna Olszewska
Ewaluacja przeprowadzonego szkolenia Rady Pedagogicznej 137
VII. OPRACOWANIE BAJKI/OPOWIADANIA O JAKOŚCI – PROPAGUJĄCEJ ZASADĘ ZARZĄDZANIA JAKOŚCIĄ, SFORMUŁOWANĄ WE WSTĘPIE DO ISO 9000: 2000 JAKO: VI. Ciągłe doskonalenie: „Zaleca się, aby ciągłe doskonalenie funkcjonowania całej organizacji stanowiło stały cel organizacji”
1. Marta Dobosz, Halina Łosiewicz, Bogumiła Łukaniec, Anna Sulka
1.1. Halina Łosiewicz
Ewaluacja przeprowadzonych zajęć 142
VIII. OPRACOWANIE KOMIKSU LUB ALTERNATYWNIE WIERSZA – PROPAGUJĄCEGO ZASADĘ ZARZĄDZANIA JAKOŚCIĄ, SFORMUŁOWANĄ WE WSTĘPIE DO ISO 9000: 2000 JAKO: VII. Podejmowanie decyzji na podstawie faktów: „Skuteczne decyzje opierają się na analizie danych i informacji”
1. Jarosław Bogda, Magdalena Fijarczyk, Aleksandra Karst, Kazimierz Karst
SCENARIUSZ ZAJĘĆ. Skuteczne decyzje opierają się na analizie danych i informacji 144
1.1. Magdalena Fijarczyk
Ewaluacja przeprowadzonej lekcji 145
1.2. Aleksandra Karst
Ewaluacja przeprowadzonej lekcji 146
1.3. Kazimierz Karst
Ewaluacja przeprowadzonej lekcji 149
IX. OPRACOWANIE KOMIKSU LUB ALTERNATYWNIE WIERSZA – PROPAGUJĄCEGO ZASADĘ ZARZĄDZANIA JAKOŚCIĄ, SFORMUŁOWANĄ WE WSTĘPIE DO ISO 9000:2000 JAKO VIII. Wzajemnie korzystne powiązania z dostawcami: „Organizacja i jej dostawcy są od siebie zależni, a wzajemne korzystne powiązania zwiększają zdolność obu stron do tworzenia wartości”
1. Alina Juchniewicz-Nowak, Agnieszka Selwat, Anna Zielińska
Wzajemnie korzystne powiązania z dostawcami 152
1.1. Alina Juchniewicz-Nowak
Ewaluacja przeprowadzonej lekcji 155
1.2. Agnieszka Selwat
Ewaluacja przeprowadzonej lekcji 157
1.3. Anna Zielińska
Ewaluacja przeprowadzonej lekcji 159
Wokół doskonalenia w szkole jako aspektu jakości życia
X. PROJEKTOWANIE I PLANOWANIE W UJĘCIU PROCESOWYM PRZEBIEGU DNIA DZIECKA W KLASIE, Z NACISKIEM NA SPEŁNIENIE WYMAGAŃ W ZAKRESIE POŻĄDANYCH CECH WW. DNIA
1. Teresa Bartnicka, Anna Grycz, Grażyna Łysikowska, Aleksandra Nogała
Nasz dzień – planujemy Dzień Dziecka w naszej klasie 162
1.1. Aleksandra Nogała
Ewaluacja przeprowadzonych zajęć 166
1.2. Grażyna Łysikowska
Ewaluacja przeprowadzonych zajęć 170
XI. ZWIĄZEK OZNACZENIA „CE” Z SYSTEMAMI ZARZĄDZANIA JAKOŚCIĄ
1. Iwona Durbacz, Karol Kubisa, Barbara Malińska, Dorota Olejnik
SCENARIUSZ ZAJĘĆ. Związek oznaczenia CE z systemami zarządzania jakością 174
1.1. Dorota Olejnik
Ewaluacja przeprowadzonej lekcji 178
1.2. Iwona Durbacz
Ewaluacja przeprowadzonej lekcji 181
XII. PROJEKTOWANIE I PLANOWANIE JEDNODNIOWEJ WYCIECZKI SZKOLNEJ W UJĘCIU PROCESOWYM
1. Sylwia Szarek, Danuta Zakrzewska
Projektowanie i planowanie jednodniowej wycieczki szkolnej w ujęciu procesowym 184
1.1. Sylwia Szarek, Danuta Zalewska
Ewaluacja przeprowadzonej lekcji 188
XIII. POSZUKIWANIE USPRAWNIEŃ PRACY SZKOŁY/KLASY WEDŁUG KONCEPCJI KAIZEN, CZYLI METODĄ MAŁYCH KROKÓW DOSKONALĄCYCH
1. Leokadia Kołodyńska-Zysk, Wioletta Matysek-Szumilas, Magdalena Odjas, Anna Zagórska
Zapoznanie uczniów z zasadami ciągłego doskonalenia wg koncepcji KAIZEN 191
1.1. Leokadia Kołodyńska-Zysk
Ewaluacja przeprowadzonej lekcji 196
1.2. Wioletta Matysek-Szumilas
Ewaluacja przeprowadzonej lekcji 198
1.3. Magdalena Odjas
Ewaluacja przeprowadzonej lekcji 201
XIV. PROJEKTOWANIE I PLANOWANIE DNIA PATRONA SZKOŁY W UJĘCIU PROCESOWYM
1. Anna Niedziałek, Urszula Pakos, Agnieszka Ratajczak-Niedorys, Iwona Urbaniak
Projektowanie i planowanie dnia patrona szkoły w ujęciu procesowym 203
1.1. Anna Niedziałek
Ewaluacja przeprowadzonej lekcji 204
1.2. Iwona Urbaniak
Ewaluacja przeprowadzonej lekcji 207
XV. ZAKUPY WEDŁUG ZASAD OBOWIAZUJĄCYCH W SYSTEMIE ZARZĄDZANIA JAKOŚCIĄ ZGODNYM Z NORMĄ ISO 9001, NA PRZYKŁADZIE WYPOSAŻENIA DO KLASY SZKOLNEJ
1. Jadwiga Muszyńska, Katarzyna Pidłypczak, Małgorzata Płatek, Małgorzata Turkosz
Zakupy ławek i krzeseł w świetle wymagań ISI 9001:2000 211
1.1. Jadwiga Muszyńska
Ewaluacja przeprowadzonej lekcji 216
1.2. Małgorzata Płatek
Ewaluacja przeprowadzonej lekcji 217
1.3. Małgorzata Turkosz
Ewaluacja przeprowadzonej lekcji 218
III. Konteksty...
... wokół wybranych zagadnień jakościowych w praktyce
Barbara Sujak-Cyrul
Sylwia Dudziak
Barbara Sujak-Cyrul, Norbert Stawicki
Pogłębione szkolenie wstępne w przedsiębiorstwie
jako element kształcenia zawodowego 242
Michał Schutty, Wojciech Wesołowski
Anna Hojka
Zarządzanie zasobami ludzkimi jako aspekt „Doktryny Jakości”
według Andrzeja Blikle, czyli BLIKLE TO NIE TYLKO PĄCZKI!” 253
Michał Schutty, Paweł Łotecki