pdf01

[15]

Kształcenie nauczycieli w szkole wyższej

Wybrane zagadnienia

Redakcja naukowa: Krystyna Sujak-Lesz

Wrocław 2008

ISBN 978-83-7432-450-2

Zespół redakcyjny:

Andrzej Krajna, Leszek Ryk, Krystyna Sujak-Lesz

Recenzenci:

prof. dr hab. Adam Chmielewski,

prof. dr hab. Jerzy Mroziński

Wydawca:

Oficyna Wydawnicza ATUT - Wrocławskie Wydawnictwo Oświatowe, Centrum Edukacji Nauczycielskiej Uniwersytetu Wrocławskiego

 

Spis treści

Zamiast wstępu

7

I.

 

Mirosław Sielatycki

Kompetencje nauczyciela w Unii Europejskiej

13

Bronisława Kulka

Kształcenie dwukierunkowe nauczycieli

– możliwe skutki pozytywne i negatywne

23

Sabina Koczoń-Zurek

Profilaktyka syndromu wypalenia zawodowego w kształceniu przyszłych nauczycieli

29

Mariusz Noga

Rola nauczyciela akademickiego w rozwoju pasji zawodowej przyszłych nauczycieli

39

Mirosław Frejman, Stanisława D. Frejman

Wokół zagadnień rozwijania inicjatywy dydaktycznej przyszłych nauczycieli

51

Arkadiusz Wiśniewki

Pozytywne emocje uczniów czy wzbogacanie ich wiedzy i umiejętności podstawowym celem nauczania – na przykładzie nauczania fizyki

57

Beata Dyrda

Twórcze rozwiązywanie problemów w kształceniu nauczycieli

67

Piotr Zbróg

O konieczności włączenia kształcenia komunikacji interpersonalnej w toku studiów nauczycielskich

77

Elżbieta Szumiło

Budowanie poczucia własnej wartości jako istotne działanie w strategiach radzenia sobie ze stresem

85

II.

 

Marian W. Wojtowicz

Problem doboru treści kształcenia psychologicznego przyszłych nauczycieli biologii na przykładzie rozwiązań stosowanych wobec studentów Uniwersytetu Łódzkiego

101

Dorota Kowalczyk

Psychologiczno-pedagogiczna edukacja kandydatów do zawodu nauczyciela w Studium Pedagogicznym UJ

109

III.

 

Urszula Nowacka

Przygotowanie praktyczne nauczycieli w świetle badań

123

Beata Walkiewicz

Opiekun praktyk pedagogicznych w szkole

133

Katarzyna Czerwonka

Analiza ankiety dla studentów odbywających praktyki w szkole podstawowej z przedmiotu przyroda

139

Henryk Mrowiec

Praktyka śródroczna w uniwersyteckim procesie kształcenia nauczycieli

147

Anna Florek

Rola praktyk pedagogicznych śródrocznych w kształtowaniu kompetencji zawodowych kandydatów na nauczycieli chemii

151

Józef Grochulski, Henryk Ruszczyk

Praktyki pedagogiczne w kształceniu studentów – przyszłych nauczycieli matematyki

157

Agnieszka Wojciechowska

Praktyki nauczycielskie studentów Instytutu Matematycznego Uniwersytetu Wrocławskiego

163

Maciej Fic

Rola praktyk pedagogicznych w kształceniu przyszłych nauczycieli historii (i społeczeństwa) w opinii studentów oraz nauczycieli – opiekunów praktyk

167

Mirosława Bednarzak-Libera

Wykorzystanie technologii informacyjnej w procesie przygotowania studentów do praktyki w szkole na przykładzie Instytutu Historii Akademii Podlaskiej w Siedlcach

173

IV.

 

Jan Rajmund Paśko

Dydaktyki przedmiotowe nośnikiem nowoczesnych rozwiązań dydaktycznych w nauczaniu przedmiotów szkolnych

187

Agata Hoffmann

Kształtowanie pożądanych postaw przyszłych nauczycieli na dydaktykach przedmiotowych

193

Jadwiga Skurska, Piotr Skurski, Paweł Barczyński

Z doświadczeń kształcenia nauczycieli fizyki w Uniwersytecie Łódzkim

197

Piotr Skurski

Umiejętności zawodowe nauczycieli fizyki i prawidłowości w procesie ich kształtowania

203

Katarzyna Potyrała, Alicja Walosik

Znaczenie dydaktyki biologii w kształceniu studentów – przyszłych nauczycieli

213

Ilona Żeber-Dzikowska, Elżbieta Buchcic, Lesława Nowak

Kształcenie kompetencji podczas realizacji zajęć z dydaktyki biologii warunkiem prawidłowego przygotowania studentów do zawodu nauczyciela

219

Mariola Tracz

Rola i znaczenie dydaktyki geografii w przygotowaniu zawodowym nauczycieli geografii

223

Weronika Jaśkiewicz, Anna Jaśkiewicz-Baumann

Ujawnianie specyficznych sposobów reagowania uczniów w rozwiązywaniu zadań prowadzących do realizacji wymagań perspektywicznych na III etapie edukacji matematycznej

229

Beata Urbanowicz

Kierunki zmian treści programowych w nauczaniu historii w szkolnictwie podstawowym w Polsce w latach 1945-1980

237

Anna Glimos-Nadgórska

Zagadnienia z „Dydaktyki historii” pozostające przedmiotem szczególnego zainteresowania studentów

249

Grażyna Pańko, Joanna Zajączkowska

Złoty wiek Wawelu. Złoty wiek Rzeczypospolitej.

Zajęcia integrujące wiedzę z języka polskiego, historii, muzyki i plastyki w szkole podstawowej

253

Bogumiła Staniów

Nauczyciel bibliotekarz na miarę potrzeb nowoczesnej szkoły

– w teorii i praktyce kształcenia

259

Kazimiera Lukjan

Kreowanie nowego modelu bibliotekarza

271

Zuzanna Zbróg

Przygotowanie studentów i nauczycieli klas I-III szkoły podstawowej do kształcenia u uczniów umiejętności mówienia

277