![]() |
Spis treści
I.
Preteksty i konteksty nauczania fizyki dziś
Tadeusz Wibig
„Czarna Chmura” Freda Hoyle'a 17
Henryk Drozdowski
Stała kosmologiczna Einsteina 31
Kazimierz Orzechowski
Człowiek w środowisku elektromagnetycznym 41
Arkadiusz Błaut
Fale grawitacyjne i ich detekcja 53
Jacek Własak
Uczmy poprawnie o Koperniku i geocentryzmie 71
Piotr Skurski, Michał Karbowiak
Tadeusz Wibig
O możliwym związku braku społecznego zainteresowania
Elżbieta Małkiewicz
Dlaczego student matematyki (i innych nauk ścisłych) przygotowujący się
do zawodu nauczyciela musi się uczyć o genach i uwarunkowaniach
II.
Wybrane zagadnienia z zakresu dydaktyki fizyki
Piotr Skurski, Jadwiga Skurska, Michał Karbowiak
Uczniowskie zadania doświadczalne w praktyce nauczania i uczenia się fizyki 111
Eva Trnova, Josef Trna
Modules in IBSE as Outputs of Applied Research in Didactics of Physics 137
Tomasz Kowalski
Ocenianie uczniów podczas lekcji przyrody prowadzonej metodą IBSE 147
Jacek Własak
Zanim zaczniemy mówić b, uzgodnijmy jak brzmią zasady dynamiki 153
Mirosław Brozis
Zygmunt Olesik, Czesław Puchała
Popularyzacja nauk przyrodniczych w regionie częstochowskim 167
Iwona Iwaszkiewicz-Kostka
Projekt Klasy Akademickie realizowany przez Wydział Fizyki Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu 175
Krzysztof Gębura
Elżbieta Małkiewicz
Badanie wiedzy studentów jako element przygotowania doktorantów do pracy dydaktycznej 181
Joanna Sobczyk, Beata Kowal
Badanie rozumienia pojęcia atomu przez studentów 1. roku fizyki 185
Paulina Ciechanowicz, Przemysław Mikołajczyk, Katarzyna Opołczyńska
Analiza matematyczna a realizacja celów życiowych 191
III.
Prolegomena do rozważań o nauczaniu fizyki jutro
Jerzy W. Mozrzymas
Odbudujmy rangę nauczania fizyki w szkołach 197
Tadeusz Wibig
Przyszłość nauczania (fizyki) w rozwinięciu w szereg Taylora 211
IV.
Wrocławska dydaktyka fizyki (1968-2017)
Bogdan Sujak
Kształcenie nauczycieli – powinnością uniwersytetu uniwersytetów 229
Piotr Skurski
50 lat dydaktyki fizyki w Uniwersytecie Wrocławskim 233
Podróże sentymentalne po krainie dydaktyki fizyki
Władysław Błasiak
Przyszłość dydaktyki fizyki w integrowaniu z dydaktyką matematyki, biologii, chemii 255
Zofia Gołąb-Meyer
Próbowałam siedzieć na dwóch koniach… 257
Edukacja szkolna Mariana Smoluchowskiego (1872-1917)
i jego zaangażowanie w dydaktykę fizyki
Co Marian Smoluchowski sądził o kobietach w naukach ścisłych. Zbieżność dat 1917-2017
Zygmunt Mazur
Modelowanie numeryczne w kształceniu nauczycieli fizyki 264
Józef Krawczyk
Wspomnienie o Profesorze Janie Sarosieku i ciekawości uczniów 268
Bożena Śniadek
Kilka słów o mojej współpracy z Zakładem Dydaktyki Fizyki Uniwersytetu Wrocławskiego 270
Zygmunt Olesik
Trzeba otworzyć dydaktykę fizyki na interdyscyplinarność 272
Małgorzata Wysocka-Kunisz
Obyśmy mieli siłę dalej dydaktyką fizyki się zajmować 273
Bogusław Mól
Ciekawości poznawczej nie powinniśmy w dzieciach zabijać 274
Dagmara Sokołowska
Nauczycielu, zachowaj dziecięcą ciekawość 275
Ignacy Stępniowski we wspomnieniach
Wojciech Dindorf
O Ignacym Stępniowskim – wspomnienie z głębi serca 278
Wojciech Małecki
O Zakładzie Dydaktyki Fizyki, Ignacym Stępniowskim i fizyce jako przedmiocie nauczania 280
Ryszard Kołodziej
Moja współpraca z Ignacym Stępniowskim i nauczanie programowane 282
Jadwiga Zarębska
Ryszard Nych
Nigdy nie byłem pracownikiem Zakładu Dydaktyki Fizyki Uniwersytetu Wrocławskiego 284
Kształcenie nauczycieli fizyki w Uniwersytecie Wrocławskim
Jan Górski
Doświadczenia uczniowskie, a relacje z uczniem 285
Dobromiła Szczepaniak
Sylwia Dudziak-Kamieniarz
Ciągle poszukuję, bo chcę lepiej pracować z uczniami 287
Anna Serwik-Mróz
Kompetencje twarde, kompetencje miękkie 289
Piotr Kędroń
Fizyka w szkole jest źle uczona 295
Mirela Kaczmarek, Adam Zatoń
Zawód nauczyciela – to jest to 297