pdf01

[4]

problemy dydaktyki fizyki

edycja 2017

 

Spis treści

Wspomnienie

Josef Trna (1954-2917)

 

Zamiast wstępu

I.

Preteksty i konteksty nauczania fizyki dziś

Tadeusz Wibig

„Czarna Chmura” Freda Hoyle'a      17

Henryk Drozdowski

Stała kosmologiczna Einsteina       31

Kazimierz Orzechowski

Człowiek w środowisku elektromagnetycznym      41

Arkadiusz Błaut

Fale grawitacyjne i ich detekcja      53

Jacek Własak

Uczmy poprawnie o Koperniku i geocentryzmie      71

Piotr Skurski, Michał Karbowiak

Fizyka w przedszkolu?      73

Tadeusz Wibig

O możliwym związku braku społecznego zainteresowania

studiowaniem nauk ścisłych ze szczególnym uwzględnieniem fizyki, a aktualną sytuacją literatury science-fiction      89

Elżbieta Małkiewicz

Dlaczego student matematyki (i innych nauk ścisłych) przygotowujący się

do zawodu nauczyciela musi się uczyć o genach i uwarunkowaniach

środowiskowych rozwoju?      105

II.

Wybrane zagadnienia z zakresu dydaktyki fizyki

Piotr Skurski, Jadwiga Skurska, Michał Karbowiak

Uczniowskie zadania doświadczalne w praktyce nauczania i uczenia się fizyki     111

Eva Trnova, Josef Trna

Modules in IBSE as Outputs of Applied Research in Didactics of Physics     137

Tomasz Kowalski

Ocenianie uczniów podczas lekcji przyrody prowadzonej metodą IBSE     147

Jacek Własak

Zanim zaczniemy mówić b, uzgodnijmy jak brzmią zasady dynamiki     153

Mirosław Brozis

Uczniowskie planetarium     163

Zygmunt Olesik, Czesław Puchała

Popularyzacja nauk przyrodniczych w regionie częstochowskim      167

Iwona Iwaszkiewicz-Kostka

Projekt Klasy Akademickie realizowany przez Wydział Fizyki Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu     175

Krzysztof Gębura

Popularyzacja wiedzy z zakresu nauk matematyczno-przyrodniczych przez Wydział Fizyki UAM w Poznaniu     177

Elżbieta Małkiewicz

Badanie wiedzy studentów jako element przygotowania doktorantów do pracy dydaktycznej     181

Joanna Sobczyk, Beata Kowal

Badanie rozumienia pojęcia atomu przez studentów 1. roku fizyki     185

Paulina Ciechanowicz, Przemysław Mikołajczyk, Katarzyna Opołczyńska

Analiza matematyczna a realizacja celów życiowych     191

III.

Prolegomena do rozważań o nauczaniu fizyki jutro

Jerzy W. Mozrzymas

Odbudujmy rangę nauczania fizyki w szkołach     197

Tadeusz Wibig

Przyszłość nauczania (fizyki) w rozwinięciu w szereg Taylora     211

IV.

Wrocławska dydaktyka fizyki (1968-2017)

Bogdan Sujak

Kształcenie nauczycieli – powinnością uniwersytetu uniwersytetów     229

Piotr Skurski

50 lat dydaktyki fizyki w Uniwersytecie Wrocławskim     233

Podróże sentymentalne po krainie dydaktyki fizyki

Władysław Błasiak

Przyszłość dydaktyki fizyki w integrowaniu z dydaktyką matematyki, biologii, chemii     255

Zofia Gołąb-Meyer

Próbowałam siedzieć na dwóch koniach…     257

Edukacja szkolna Mariana Smoluchowskiego (1872-1917)

i jego zaangażowanie w dydaktykę fizyki

Co Marian Smoluchowski sądził o kobietach w naukach ścisłych. Zbieżność dat 1917-2017

Zygmunt Mazur

Modelowanie numeryczne w kształceniu nauczycieli fizyki     264

Józef Krawczyk

Wspomnienie o Profesorze Janie Sarosieku i ciekawości uczniów     268

Bożena Śniadek

Kilka słów o mojej współpracy z Zakładem Dydaktyki Fizyki Uniwersytetu Wrocławskiego     270

Zygmunt Olesik

Trzeba otworzyć dydaktykę fizyki na interdyscyplinarność     272

Małgorzata Wysocka-Kunisz

Obyśmy mieli siłę dalej dydaktyką fizyki się zajmować     273

Bogusław Mól

Ciekawości poznawczej nie powinniśmy w dzieciach zabijać     274

Dagmara Sokołowska

Nauczycielu, zachowaj dziecięcą ciekawość     275

Ignacy Stępniowski we wspomnieniach

Wojciech Dindorf

O Ignacym Stępniowskim – wspomnienie z głębi serca     278

Wojciech Małecki

O Zakładzie Dydaktyki Fizyki, Ignacym Stępniowskim i fizyce jako przedmiocie nauczania     280

Ryszard Kołodziej

Moja współpraca z Ignacym Stępniowskim i nauczanie programowane    282

Jadwiga Zarębska

Wrocławianka w Warszawie     283

Ryszard Nych

Nigdy nie byłem pracownikiem Zakładu Dydaktyki Fizyki Uniwersytetu Wrocławskiego     284

Kształcenie nauczycieli fizyki w Uniwersytecie Wrocławskim

Jan Górski

Doświadczenia uczniowskie, a relacje z uczniem     285

Dobromiła Szczepaniak

Zakochana w szkole     286

Sylwia Dudziak-Kamieniarz

Ciągle poszukuję, bo chcę lepiej pracować z uczniami     287

 

Anna Serwik-Mróz

Kompetencje twarde, kompetencje miękkie    289

Piotr Kędroń

Fizyka w szkole jest źle uczona    295

Mirela Kaczmarek, Adam Zatoń

Zawód nauczyciela – to jest to     297