ep 2000 1

15. „Edukacja przyrodnicza w szkole podstawowej”,

Zeszyt 3-4/2006

– „Pomiar w nauczaniu przyrody”,

s. 224.

Spis treści

Zamiast wstępu     5

I. Preteksty

Grażyna Suchanek

Uczyć inaczej?     9

Elżbieta Buchcic, Anna Kozubek

Hospitacja diagnozująca na zajęciach edukacyjnych     11

Ilona Żeber-Dzikowska

Osobowość nauczyciela     17

Małgorzata Wysocka-Kunisz

Procedura badawcza w nauczaniu przyrody     23

Lesława Nowak, Bożena Potocka

Planowanie wynikowe w edukacji przyrodniczej     29

Ilona Żeber-Dzikowska

Małe formy teatralne i gry dydaktyczne w nauczaniu przyrody na zajęciach edukacyjnych i pozaszkolnych     37

Anna Koźba

Przyroda w zintegrowanym nauczaniu specjalnym     43

II. Teksty

Elwira Dymarczyk

Pomiar masy ciała uczniów w wieku 11-12 lat     53

Lilianna Hoppe, Wanda Pacholec

Czy masa mojego ciała jest zgodna z moim wzrostem i wiekiem ucznia w wieku 13 lat? Scenariusz lekcji przyrody w kl. VI     59

Beata Jaromin

„Co z tym powietrzem?”     65

Zofia Kotwica

Jak zmierzyć pogodę? Scenariusz zajęć z przyrody w kl. IV     81

Grażyna Lewińska

Otacza nas hałas. Czy nasza szkoła zagrożona jest hałasem?     85

Magdalena Dróżdż-Korbyla

Analiza warunków środowiskowych najbliższej okolicy     91

Lilianna Janeczek, Ewa Przybylska

Wykorzystanie prostych technik pomiarowych do badania parametrów środowiska okolic Reptowa     109

Maria Stachowicz-Polak

Edukacja przyrodniczo-matematyczna pod chmurką – scenariusz holistycznego projektu edukacyjnego     127

Małgorzata Wierzbicka-Skarbek

Olchowskie pomniki przyrody     145

Elżbieta Stępnik

Warunki występowania Drosera rotundifolia L. na przykładzie obiektu przyrodniczego-powierzchniowy pomnik przyrody w Nawojowie Łużyckim     163

Wanda Strzelec

Śmieci wokół nas. Co z nimi zrobić?    179

Izabela Okrzesik-Frąckowiak, Roman Frąckowiak

Ruch jednostajnie prostoliniowy – scenariusz lekcji z fizyki dla klasy II    185

Agnieszka Woźnicka

Wpływ zanieczyszczeń komunikacyjnych na różnorodność gatunkową flory. Scenariusz lekcji biologii w klasie I LO     193

Kazimierz Mikulski

Badanie wybranych wielkości fizycznych oraz przykłady zastosowań fotowoltaicznych przetworników energii słonecznej     195

III. Marginesy

O pomiarze i jakości... inaczej

Z bibliotecznej półki

Barbara Sujak-Cyrul

„Jeżeli Japończycy mogą, to dlaczego nie my – polscy nauczyciele?”

– czyli o kształtowaniu aktywnych postaw projakościowych ukierunkowanych na doskonalenie     211