[1]

Krystyna Sujak-Lesz, Andrzej Krajna, Integracja kształcenia nauczycieli fizyki w zakresie psychologii, pedagogiki i dydaktyki fizyki. Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 1990

SPIS TREŚCI

WPROWADZENIE     5

I.

ZAŁOŻENIA I PODSTAWOWE POJĘCIA KONCEPCJI ZINTEGROWANEGO KSZTAŁCENIA PRZYSZŁYCH NAUCZYCIELI W ZAKRESIE PSYCHOLOGII, PEDAGOGIKI I DYDAKTYKI FIZYKI     11

1.

„RZECZYWISTOŚĆ SZKOLNA”     18

2.

„UPRAKTYCZNIENIE”     22

3.

„KONTEKST” JAKO ELEMENT WIEDZY PEDAGOGICZNEJ NAUCZYCIELA  25

Literatura     32

II.

DYLEMAT PRZEDMIOTOWO-PODMIOTOWY W PRACY NAUCZYCIELSKIEJ     37

1.

OSOBOWOŚĆ NAUCZYCIELA W PROCESIE WYCHOWANIA     38

(Maria Straś-Romanowska)

2.

WCHODZENIE JEDNOSTKI W KULTURĘ POPRZEZ OBOWIĄZEK SZKOLNY     49

2.1. SZKOŁA A UCZESTNICTWO W KULTURZE     49

2.2. KULTUROWY WYMIAR TREŚCI KSZTAŁCENIA     54

Literatura     60

III.

PROBLEMY POZNANIA UCZNIA W KSZTAŁCENIU NAUCZYCIELI FIZYKI     65

1.

„OBRAZ UCZNIA” W PUBLIKACJACH O CHARAKTERZE KONSTRUKCYJNO-TECHNICZNYM W LATACH 1976-1986     68

2.

WYBRANE PROBLEMY POZNANIA UCZNIA W DYDAKTYCE FIZYKI     75

2.1. PRZEZWYCIĘŻANIE ANTYNOMII <NAUKOWOŚĆ> PRZEDMIOTU NAUCZANIA - POTRZEBY I MOŻLIWOŚCI INTELEKTUALNE (Ignacy Stępniowski)     75

2.2. JĘZYK W NAUCZANIU FIZYKI     83

Literatura    107

IV.

WYBRANE PRZYKŁADY DZIAŁAŃ WDROŻENIOWO-KOREKCYJNYCH NA ZAJĘCIACH Z PEDAGOGIKI     113

1.

WARUNKI OGRANICZAJĄCE     115

2.

DOBÓR I UKŁAD TREŚCI WYKŁADU I ĆWICZEŃ Z PEDAGOGIKI     120

3.

CHARAKTERYSTYKA PROGRAMU ZAJĘĆ Z PEDAGOGIKI     124

Literatura     130

ZAKOŃCZENIE     133

POSŁOWIE (Robert Kwaśnica)     135