pdf01

[7]

Projektowanie pracy

nauczyciela przedmiotów humanistycznych

Wybrane zagadnienia

Redakcja: Andrzej Krajna, Elżbieta Małkiewicz

Wrocław 2006

ISBN 83-87196-87-8

Redaktor prowadzący: Andrzej Krajna

Opracowanie edytorskie: Katarzyna Opalińska-Czopek

Współpraca: Krystyna Salitra, Włodzimierz Lamek

Małgorzata Kaspryszyn, Maria Jańska

Recenzenci:

prof. dr hab. Adam Chmielewski, dr Leszek Sobkowiak

Wydawca: MarMar, Centrum Edukacji Nauczycielskiej UWr

Spis treści

Zamiast wstępu       5

I.

Preteksty

Andrzej Krajna, Elżbieta Małkiewicz, Krystyna Sujak-Lesz

Wiedza potoczna ucznia i jej wykorzystanie w edukacji        13

II.

Katalog wyobrażeń uczniów o świecie społeczno-kulturowym

Autorzy haseł

Katalog wyobrażeń uczniów o świecie społeczno-kulturowym

Praca zbiorowa pod red. Andrzeja Krajny i Elżbiety Małkiewicz       28

Suplement

Anna Barysz, Jakub Ostropolski

Rozumienie pojęcia „lewica” przez uczniów szkoły średniej     239

Monika Budnik

Pojęcie „prawica” w rozumieniu uczniów szkoły średniej     243

Dominika Brzęczek, Konrad Czernichowski, Dominika Malcher, Monika Paradowska

Rozumienie pojęcia „tolerancja” przez młodzież    245

III.

Varia metodyczne

Poszukiwania wartości politycznych człowieka współczesnego

1.

Rafał Lach

Bóg, Honor, Ojczyzna       257

2.

Małgorzata Mołdysz-Lach

Wolność, Równość, Braterstwo        262

3.

Rafał Brudnicki

Dialog, Skuteczność, Życie       268

Konspekty lekcji, projekty edukacyjne

z zakresu wiedzy o społeczeństwie

4.

Alicja Humeńczuk-Skrzypek

Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej      273

5.

Ewa Kasprzyk

Pojęcie racji stanu      275

6.

Róża Płuciennik

Zjawisko międzynarodowego terroryzmu       280

7.

Joanna Piłat

In medias res, czyli jak rozpoznawać rzeczywistość współczesną i minioną przy pomocy karykatury     284

Nauczanie języka niemieckiego

– konspekty lekcji, projekty edukacyjne

8.

Agnieszka Bugajna, Anna Charatonik, Anna Duluk, Gabriela Gratzke,

Karina Gnat-Niedoba, Monika Kopka-Jędrychowska, Ewa Spik, Ilona Wochnik-Kukawska

Wykorzystanie tekstów prasowych na zajęciach języka niemieckiego      293

9.

Zbiór zadań dywergencyjnych

9.1.

Agnieszka Bugajna

Fundbüro. Meine Mütze ist verloren. Ist sie hier?      316

9.2.

Anna Charatonik

Zwei Bücher und drei Hefte bitte. Wieviel kostet das?     317

9.3.

Anna Duluk

Im Frühling fahre ich Rad     319

9.4.

Gabriela Gratzke

Was tut dir weh? Ich habe Halsschmerzen     321

9.5.

Karina Gnat-Niedoba

Was möchtest du heute naschen?     324

9.6.

Monika Kopka-Jędrychowska

Bitte schön? Ich möchte ein Brot    326

9.7.

Ewa Spik

Hast du einen Hamster?      328

9.8.

Ilona Wochnik-Kukawska

Fünf mal sechs durch zwei ist fünfzehn     328