ep 2000 1

1. „Edukacja przyrodnicza w szkole podstawowej”,

Zeszyt 1/2000

 – „Nauczanie przyrody – po roku doświadczeń”,

 s. 128.

 

Zamiast wstępu

 

5

 

I. Preteksty

 

 

Władysław Błasiak

"Jak zainteresować uczniów przyrodą?"

9

Stanisław Dylak

"Nauczyciel konstruktywista w klasie szkolnej..."

19

Witold Ligęza

"Psychodydaktyka kreatywności a nauczanie przyrody"

29

 

Z bibliotecznej półki

 

1. Co uważać za wiedzę? (Douglas Barnes)

37

2. To, co dalekie i to, co bliskie (John Dewey)

40

 

II. Teksty

 

 

Marzanna Mastalerz

"Prawdziwa wiedza pochodzi z głębi"

45

Ewa Błasiak, Władysław Błasiak

"W krainie płaszczaków"

55

Zofia Kuchareczko

"Ziemia w kosmosie. Lekcja przyrody dla dzieci niesłyszących"

59

Małgorzata Rapalska

"Prognoza pogody"

67

Lucyna Grabowska, Lucyna Turek

"Co wisi w powietrzu?"

77

Agnieszka Górska

"Badanie czystości powietrza"

89

Elżbieta Żuchowska-Pezda

Projekt edukacyjny "Rezerwat dzikiej przyrody"

95

Mirosława Buchowicz

"Każdy kęs ma swój sens"

103

 

III. Konteksty

 

 

Wyobrażenia przyrodnicze uczniów

 

1. Modele kosmograficzne dzieci

111

2. Kształtowanie się pojęć: "ciało stałe", "ciecz"

114

3. Poglądy uczniów 11-letnich na temat gazów i ich przemian

116

 

IV. Kronika

 

 

I Ogólnopolskie Forum Nauczycieli Przyrody

Wrocław, 18 września 2000 r.

121