Spis treści
Zamiast wstępu
Andrzej Krajna, Krystyna Sujak-Lesz
Stawanie się refleksyjnym nauczycielem. Ujęcie instytucjonalne 5
I. Preteksty
Danuta Kossak, Grażyna Suchanek
Nauczyciel przyrody w reformującej się szkole 13
Ewa Arciszewska
Sens diagnozy edukacyjnej na przykładzie projektu PEBR 37
II. Teksty
Agnieszka Górska
Program edukacji ekologicznej 49
Alina Ligaszewska
Bożena Czech
Szkoła bez murów. Przykłady zajęć terenowych 79
Judyta i Tadeusz Bąk
Poznajemy właściwości gazów 93
Nina Cichoń
Metaplan, kula śniegowa i mapy mentalne 101
III. Konteksty
Beata Płażewska
Problemy adaptacyjne dzieci w klasie czwartej 107
Blanka Myszkowska
Krystyna Chmieleńska, Anna Wolna
Identyfikacja tworzyw sztucznych – propozycja eksperymentu przyrodniczego 121
IV. Kronika
Seminarium „Sens diagnozy edukacyjnej”.....128
Sulejówek, 12-14 marca 2002 r.
To, co się udostępnia zmysłom,
jest widziane jako coś i za coś brane
Zawsze jest prawdą, że aby coś tylko zobaczyć,
trzeba coś myśleć w toku patrzenia
14 marca 2002 roku odszedł na zawsze jeden z najwybitniejszych filozofów XX wieku – Hans-Georg Gadamer, urodzony 11 lutego 1900 roku w Marburgu. Dorastał we Wrocławiu (egzamin dojrzałości złożył w gimnazjum Świętego Ducha), studiował germanistykę, historię, historię sztuki i filozofię we Wrocławiu, Marburgu i Monachium. Uczeń Paula Natorpa i Martina Heidegera. Zajmował się problematyką hermeneutyczną. Związany był serdecznymi więzami z Instytutem Filozofii Uniwersytetu Wrocławskiego, 12 lutego 1996 roku uhonorowany został tytułem doktora honoris causa Uniwersytetu Wrocławskiego.