ep 2000 1

5. „Edukacja przyrodnicza w szkole podstawowej”,

Zeszyt 1/2002  

– „Jacy jesteśmy”,

s. 226.

Spis treści

Zamiast wstępu

Andrzej Krajna, Krystyna Sujak-Lesz

Stawanie się refleksyjnym nauczycielem. Ujęcie instytucjonalne     5

I. Preteksty

Danuta Kossak, Grażyna Suchanek

Nauczyciel przyrody w reformującej się szkole     13

Ewa Arciszewska

Sens diagnozy edukacyjnej na przykładzie projektu PEBR     37

II. Teksty

Agnieszka Górska

Program edukacji ekologicznej     49

Alina Ligaszewska

Obieg wody w przyrodzie     65

Bożena Czech

Szkoła bez murów. Przykłady zajęć terenowych    79

Judyta i Tadeusz Bąk

Poznajemy właściwości gazów     93

Nina Cichoń

Metaplan, kula śniegowa i mapy mentalne     101

III. Konteksty

Beata Płażewska

Problemy adaptacyjne dzieci w klasie czwartej     107

Blanka Myszkowska

Bezpieczne wędrowanie    113

Krystyna Chmieleńska, Anna Wolna

Identyfikacja tworzyw sztucznych – propozycja eksperymentu przyrodniczego    121

IV. Kronika

Seminarium „Sens diagnozy edukacyjnej”.....128

Sulejówek, 12-14 marca 2002 r.     

 

To, co się udostępnia zmysłom,

jest widziane jako coś i za coś brane

Zawsze jest prawdą, że aby coś tylko zobaczyć,

trzeba coś myśleć w toku patrzenia

14 marca 2002 roku odszedł na zawsze jeden z najwybitniejszych filozofów XX wieku – Hans-Georg Gadamer, urodzony 11 lutego 1900 roku w Marburgu. Dorastał we Wrocławiu (egzamin dojrzałości złożył w gimnazjum Świętego Ducha), studiował germanistykę, historię, historię sztuki i filozofię we Wrocławiu, Marburgu i Monachium. Uczeń Paula Natorpa i Martina Heidegera. Zajmował się problematyką hermeneutyczną. Związany był serdecznymi więzami z Instytutem Filozofii Uniwersytetu Wrocławskiego, 12 lutego 1996 roku uhonorowany został tytułem doktora honoris causa Uniwersytetu Wrocławskiego.