pdf01

[9]

Edukacja kulturalna w szkole Notatnik nauczyciela

Redakcja: Krystyna Sujak-Lesz, Andrzej Krajna, Leszek Ryk

<>Wrocław 2008 <>ISBN 978-83-7432-375-8

Redaktor prowadzący: Andrzej Krajna

Współpraca: Iwona Chmaj, Sandra Dylewska

Wybór tekstów i redakcja merytoryczna:

dr Jolanta Jagoszewska – wiedza o kulturze

dr Ewa Żgutowicz – informacja naukowa i bibliotekoznawstwo

Recenzenci:

dr Elżbieta Małkiewicz, prof. dr hab. Bogumiła Staniów

Wydawca:

Oficyna Wydawnicza ATUT - Wrocławskie Wydawnictwo Oświatowe

Centrum Edukacji Nauczycielskiej Uniwersytetu Wrocławskiego

Spis treści

Zamiast wstępu 7

I.

Preteksty

Aneta Firlej-Buzon

Sieć w bibliotece - biblioteka w sieci: zasoby inteligentnej planety

13

Renata Aleksandrowicz

Terapeutyczna funkcja literatury czyli… dlaczego baśnie wpływają na jakość naszego życia i zdrowia

20

Agnieszka Łobocka

Bajka o wróżce Nadziei (bajka terapeutyczna)

23

II.

Teksty

Scenariusze lekcji bibliotecznych

Violetta Urban

Stajemy się czytelnikami biblioteki szkolnej.

Scenariusz uroczystości pasowania na czytelnika uczniów klas I

29

Jolanta Nowak

Poznajemy książki przeznaczone dla dzieci.

Konspekt lekcji bibliotecznej dla klasy I szkoły podstawowej

37

Dorota Menkarska

Historia książki. Konspekt lekcji dla klasy V

46

Marzena Medyńska

Korzystamy z katalogu alfabetycznego.

Konspekt zajęć edukacji czytelniczej i medialnej

dla klasy V szkoły podstawowej

56

Tomasz Wojciechowski

Korzystamy z komputera i Internetu w bibliotece szkolnej.

Scenariusz lekcji dla uczniów klasy pierwszej LO

60

Marek Sosnowski

Opracowanie bibliografii załącznikowej.

Konspekt lekcji bibliotecznej w klasie III ponadgimnazjalnej

67

Wiedza o kulturze – scenariusze działań edukacyjnych

Małgorzata Aszkiełowicz

Na tropie wrocławskich krasnali

78

Renata Burzawa

Na tropie muzealnych tajemnic

82

Jolanta Filipowicz

Malarstwo XX wieku – przestrzeń rozpoznana czy grząski grunt?

86

Marta Frydryk

Ciało w kulturze. Żyjemy w czasach kultu czy degradacji ciała?

89

Grażyna Jankowska-Przybył

Zaduszki katyńskie

96

Alicja Mytych

Czy geometria może być piękna? O kubizmie

105

Sylwia Olszak

Zgorzelec – moje miasto

107

Janina Sarzyńska

Pytania o naszą tożsamość kulturową

111

Monika Skworszczow

W poszukiwaniu prawdy.

Czy performance przekracza granice sztuki?

115

Dariusz Stapiński

Twórczość

120

Metody pracy umysłowej

Małgorzata Polańska

Warsztat pracy umysłowej ucznia czyli uczymy się uczyć

efektywnie. Konspekt dla klasy I gimnazjum

122

Barbara Galant-Rola

Technika pracy umysłowej.

Konspekt lekcji bibliotecznej dla klasy III liceum

ogólnokształcącego i profilowanego

132

III.

Konteksty

Sylwetki czytelników

Bogumiła Żbikowska

Charakterystyka czytelnika - uczennicy zdolnej

141

Anna Hartyn-Leszczyńska

Charakterystyka czytelnika – ucznia przeciętnego,

mającego trudną sytuację rodzinną

147

Grażyna Frankowicz

Charakterystyka ucznia jako czytelnika.

Uczeń znajdujący się w trudnej sytuacji życiowej

155

Dorota Żbikowska

Charakterystyka czytelnika - nauczycielki o wysokiej aktywności czytelniczej. Analiza przypadku

159