pdf01

[18]

Andrzej Krajna, Jan Lesz, Krystyna Sujak-Lesz,

Elżbieta Małkiewicz, Leszek Ryk

Budować wspólnotę w różnorodności

Building Community in Diversity

Wrocław 2012

ISBN 978-83-7432-896-8

Projekt okładki: Adriana Kotyla

Autorzy zdjęć: Anna Serwik-Mróz, Jan Górski

Recenzenci:

Prof. RNDr. Josef Trna, CSc.,

dr hab. Władysław Błasiak, prof. UP w Krakowie

Wydawca:

Oficyna Wydawnicza ATUT - Wrocławskie Wydawnictwo Oświatowe

 

 

 

 

 

 

Spis treści

 

 

Zamiast wstępu

8

Obraz świata ucznia a nauczanie przyrody

  1. Geneza działań edukacyjnych

18

  2. „Obraz świata ucznia a nauczanie przyrody” on line

      Rozwiązania edukacyjne

18

  3. Diagnoza wstępna – Jakim nauczycielem jestem?

27

  4. Obserwacja a interpretacja – program warsztatów

44

  5. Struktura e-warsztatów

      „Obraz świata dziecka a nauczanie przyrody”

52

  6. Role prowadzącego zajęcia

53

  7. Część pierwsza: Diagnoza

54

  8. Część druga: Lektura tekstu 1 „Pojęcia potoczne i naukowe

      a proces nauczania i uczenia się w klasach IV-VI”

55

  9. Część trzecia: Lektura tekstu 2 „Wypowiedź uczniowska

      jako źródło informacji o obrazie świata ucznia”

73

10. Część czwarta: Badania nauczycielskie

122

Preteksty i konteksty

11. Stawanie się refleksyjnym nauczycielem.

      Ujęcie instytucjonalne

179

12. Pedagogika ucznia w centrum – TI – zmiana w edukacji

183

13. O nowych trendach w edukacji, czyli o tym,

      co przynosi życie – notatki do diagnozy

185

14. Przestrzenie wiedzy w europejskiej stolicy kultury

190

15. Obraz świata ucznia a nauczanie czegokolwiek.

      Wypowiedź uczniowska jako źródło informacji o obrazie

      świata ucznia — prezentacja

194

 

 

 

 

Contents

 

 

 

 

Introduction

9

Pupil’s Word image and science education

 1. Genesis of educational actions

19

 2. „Pupil’s Word image and science education” online

     Educational solutions

19

 3. Introductory diagnosis – What teacher am I like?

37

 4. Integration-issue „Observation and interpretation”

48

 5. Structure of e-workshops

    „Child’s world image in science education”

52

 6. Tutor’s activities

53

 7. Part one: Diagnosis

54

 8. Part two: Reading text 1 “Spontaneous and scientific

     concepts in the process of science teaching-learning”

64

 9. Part three: Reading text 2 “Pupil’s statements as a source

     of information about pupil’s world image”

98

10. Part four: Teacher’s research

150

Pretexts and contexts (Polish-language material)