pdf01

[12]

Uczeń jaki jest – każdy widzi

Wyobrażenia uczniów o świecie

matematyczno-przyrodniczym

Redakcja naukowa: Andrzej Krajna, Krystyna Sujak-Lesz

Wrocław 2008

ISBN 978-83-7432-373-4

Redaktor prowadzący: Andrzej Krajna

Współpraca: Iwona Chmaj, Sandra Dylewska

Recenzent: dr Leszek Ryk

Wydawca: Oficyna Wydawnicza ATUT - Wrocławskie Wydawnictwo Oświatowe, Centrum Edukacji Nauczycielskiej Uniwersytetu Wrocławskiego

Spis treści

Zamiast wstępu

7

I. Teksty

 

szkoła podstawowa

 

 

Aleksandra Kołodziej

Poznajemy budowę i funkcje układu oddechowego

11

 

Alicja Brzozowska

Jak nasz organizm wytwarza energię?

21

 

Renata Kowalska

Prąd elektryczny

25

 

Anita Pawlikowska, Barbara Wyborna

Badanie przewodnictwa elektrycznego różnych metali

30

 

Danuta Lisowska, Anna Nawaleniec

Gęstość

35

 

Jolanta Pater

Liczby pierwsze i złożone

38

 

Katarzyna Kowalczuk

Liczby pierwsze i liczby złożone

43

 

Zbigniew Szczepańczyk

Liczby pierwsze i liczby złożone

46

 

Katarzyna Cabanek

Słońce wytwarza i przesyła energię

49

 

Klaudia Medyńska

Słońce wytwarza i przesyła energię

53

 

Bożena Gietler

Źródła energii w naszych domach

56

 

gimnazjum

 

 

Sylwia Szczęsna-Cichoń

Odnawialne źródła energii

60

 

Jacek Terlecki

Atom, rozpuszczalnik, wartościowość

64

 

Dorota Stodolnik

Metal

68

 

Barbara Platis, Barbara Kulpa

Skraplanie się pary wodnej

72

 

Urszula Czahajda, Joanna Grześnik, Jadwiga Herok, Mariola Feńków

Kąt

75

 

Anna Werba

Kwadrat

84

 

Iwona Początek

Energia

87

 

Katarzyna Drożyńska, Jadwiga Dominiczak, Anna Jaworska

Walec

91

 

Jolanta Studniarek

Potęgowanie
96

 

Kinga Raczyńska, Elżbieta Wojcińska

Algorytm

99

 

Małgorzata Kepel

Bezwładność

102

 

Alina Gabriel, Leszek Bronowicki, Andrzej Całko, Andrzej Gałęski

Ekologia

105

 

etiudy metodyczne

 

 

Ewa Herbut, Agata Roszak, Justyna Selwocka

Co to jest tęcza?

112

 

Ewelina Brodziak, Joanna Duchnowska-Skiba, Iwona Grabalska

Bilans cieplny Ziemi

118

 

Barbara Dyka, Alina Murdza

Dlaczego wieje wiatr?

122

 

Anna Chelińska, Izabella Drobnik, Joanna Grzesik, Anita Mikulska-Kobel

Skąd się biorą pory roku?

127

II. Konteksty

 

„Obraz świata ucznia a nauczanie fizyki”. Relacja z e-warsztatów

prowadzonych w ramach studiów podyplomowych „Nauczyciel fizyki

w gimnazjum” (wrzesień 2007 r. – marzec 2008 r.)

137