pdf01

[11]

Uczeń jaki jest - każdy widzi

Rzecz o poznawaniu ucznia

i wykorzystywaniu tej wiedzy

w procesie nauczania

Redakcja naukowa: Andrzej Krajna, Elżbieta Małkiewicz

Wrocław 2008

ISBN 978-83-7432-372-7

Redaktor prowadzący: Andrzej Krajna

Współpraca: Iwona Chmaj, Sandra Dylewska

Recenzent: prof. dr hab. Adam Chmielewski

Wydawca: Oficyna Wydawnicza ATUT ─ Wrocławskie Wydawnictwo Oświatowe, Centrum Edukacji Nauczycielskiej Uniwersytetu Wrocławskiego

Spis treści

Zamiast wstępu

 

7

I.

Obraz świata ucznia a nauczanie.

Wypowiedź jako źródło informacji o obrazie świata ucznia

 

Wprowadzenie

13

Katalog wyobrażeń uczniów o świecie społeczno-kulturowym

(praca zbiorowa pod red. Andrzeja Krajny i Elżbiety Małkiewicz)

 

O „Katalogu…”

17

A

arcydzieło, kicz (oprac. Alicja Mytych)

19

 

awangarda (oprac. Beata Malska)

24

B

brzydota (oprac. Joanna Gajdzińska)

30

C

cywilizacja (oprac. Zofia Brejdak)

45

D

dojrzałość (oprac. Małgorzata Gancarczyk, Anna Makarowska,

                Anna Miszon)

51

 

dojrzałość (oprac. Aldona Solarek)

60

 

dzieło sztuki (oprac. Ewa Orzechowska-Świątek)

64

E

ekspresja (oprac. Małgorzata Aszkiełowicz)

68

 

emigracja (oprac. Małgorzata Sokalska)

71

F

fatum (oprac. Agnieszka Knapek)

74

 

feminizm (oprac. Bożena Krzyształowicz)

77

K

kicz (oprac. Renata Rosa)

80

 

ksenofobia (oprac. Elżbieta Zalewska)

83

 

kultura (oprac. Dagmara Bekiesz)

86

M

mazurek (oprac. Elżbieta Regulska-Musiał)

99

 

miłość (oprac. Halina Koman, Agnieszka Buksa, Anna Halicka,

          Jolanta Kwiecień-Wrotniewska)

104

 

muzyka (oprac. Tomasz Traczyński)

127

O

obywatelstwo (oprac. Julian Janiszewski)

131

 

ojczyzna, patriotyzm (oprac. Karol Koper)

134

P

patriotyzm, cenzura (oprac. Joanna Nowakowska)

137

 

piękno (oprac. Marta Sławuta)

140

 

przyjaźń (oprac. Mirosława Kalicińska)

146

 

przyjaźń (oprac. Renata Głuśniewska)

152

 

przyjaźń (oprac. Piotr Weryszko)

158

 

przyjaźń, przyjaciel (oprac. Sylwia Olszak)

161

 

przyjaźń (oprac. Krystyna Kościańska)

165

R

regionalizm (oprac. Magdalena Lisowska)

172

S

stereotyp (oprac. Dorota Cierniak)

176

 

szkoła, nauka (oprac. Aneta i Piotr Petelenz-Łukasiewicz)

183

 

szowinizm, kosmopolityzm (oprac. Szymon Rybicki)

186

 

sztuka (oprac. Jolanta Filipowicz)

189

T

terroryzm, wolność (oprac. Jolanta Baniecka. Ewa Cieślar,

                            Aneta Gniedziejko, Justyna Kędziora)

193

 

terroryzm (oprac. Joanna Lochdańska)

203

 

tradycja (oprac. Michalina Sokulska)

211

 

tradycja (oprac. Agnieszka Kornicka-Szyler)

215

 

tradycja (oprac. Aleksandra Marciniak)

221

U

uczciwość (oprac. Danuta Stempniewicz)

224

 

uczciwość (oprac. Barbara Trela)

227

 

uczciwość (oprac. Iwona Chmielowska)

233

W

wiara (oprac. Katarzyna Jarosz)

237

 

wierność (oprac. Agnieszka Adamowska)

239

 

wierność, narkotyki (oprac. Katarzyna Bączkowska,

                            Katarzyna Gibała-Nowak, Jolanta Maniak,

                            Małgorzata Ofton)

244

 

wierność (oprac. Anna Walendziak)

249

 

wolność (oprac. Małgorzata Jastrzębska, Agata Sawicka,

            Paweł Dernoga)

255

Z

zdrowie (oprac. Anna Świderska)

261

 

zdrowie (oprac. Anna Nowakowska)

266

Suplement

 

Katarzyna Dal, Anna Zamiar, Jakub Szymański

Rozumienie pojęcia „tolerancja” raz jeszcze

275

 

Piotr Dytko, Anna Radłowska, Maciej Stobiński

Rozumienie pojęć przez studentów pierwszego roku politologii

284

 

II.

Motywy poznawania świata i uczenia się.

Wykorzystanie diagnozy rozumiejącej w projektowaniu lekcji

 

Trochę teorii

 

Elżbieta Małkiewicz

O diagnozie rozumiejącej

309

 

Elżbieta Małkiewicz

Motywy poznawania świata i uczenia się

w kontekście podstawowych potrzeb dziecka

312

 

Wskaźniki motywów poznawania świata i uczenia się

(oprac. Elżbieta Małkiewicz)

316

Praktyka edukacyjna

 

Edyta Zarychta

W krainie baśni Andersena

– konspekt zajęć w świetlicy szkolnej

321

 

Renata Głuśniewska

Historia Franciszka – uczucia mogą się zmieniać.

Lekcja wychowawcza w klasie 4

324

 

Agnieszka Kornicka-Szyler

„Nini – czyli opowieść o niewidzialnym dziecku”

– projekt lekcji języka polskiego w klasie 4

328

 

Jolanta Kwiecień-Wrotniewska

Poznajemy drzewa i krzewy rosnące w otoczeniu szkoły

– scenariusz zajęć terenowych z przyrody dla klasy 4

331

 

Anna Świderska

Stan zdrowia i choroby

343

 

Anna Halicka

Uczymy się rozpoznawać i okazywać uczucia

– lekcja wychowania do życia w rodzinie w klasie V

350

 

Agnieszka Adamowska

Od koleżeństwa do przyjaźni

– scenariusze zajęć dla klasy V-VI szkoły podstawowej

355

 

Marzenna Staniak

Jak Rzym stał się cesarstwem?

Lekcja historii w klasie I gimnazjum

362

 

Alicja Kulik

Śnieżne bryły

– scenariusz lekcji matematyki

364

 

Renata Szczepańczyk

„Fraszki to wszystko, cokolwiek myślimy,

fraszki to wszystko, cokolwiek czynimy”

– lekcja języka polskiego w klasie III gimnazjum

368

 

Beata Zajączkowska

Spór wokół globalizacji

371