Zamiast wstępu
|
7
|
I.
Obraz świata ucznia a nauczanie.
Wypowiedź jako źródło informacji o obrazie świata ucznia
|
|
Wprowadzenie
|
13
|
Katalog wyobrażeń uczniów o świecie społeczno-kulturowym
(praca zbiorowa pod red. Andrzeja Krajny i Elżbiety Małkiewicz)
|
|
O „Katalogu…”
|
17
|
A
|
arcydzieło, kicz (oprac. Alicja Mytych)
|
19
|
|
awangarda (oprac. Beata Malska)
|
24
|
B
|
brzydota (oprac. Joanna Gajdzińska)
|
30
|
C
|
cywilizacja (oprac. Zofia Brejdak)
|
45
|
D
|
dojrzałość (oprac. Małgorzata Gancarczyk, Anna Makarowska,
Anna Miszon)
|
51
|
|
dojrzałość (oprac. Aldona Solarek)
|
60
|
|
dzieło sztuki (oprac. Ewa Orzechowska-Świątek)
|
64
|
E
|
ekspresja (oprac. Małgorzata Aszkiełowicz)
|
68
|
|
emigracja (oprac. Małgorzata Sokalska)
|
71
|
F
|
fatum (oprac. Agnieszka Knapek)
|
74
|
|
feminizm (oprac. Bożena Krzyształowicz)
|
77
|
K
|
kicz (oprac. Renata Rosa)
|
80
|
|
ksenofobia (oprac. Elżbieta Zalewska)
|
83
|
|
kultura (oprac. Dagmara Bekiesz)
|
86
|
M
|
mazurek (oprac. Elżbieta Regulska-Musiał)
|
99
|
|
miłość (oprac. Halina Koman, Agnieszka Buksa, Anna Halicka,
Jolanta Kwiecień-Wrotniewska)
|
104
|
|
muzyka (oprac. Tomasz Traczyński)
|
127
|
O
|
obywatelstwo (oprac. Julian Janiszewski)
|
131
|
|
ojczyzna, patriotyzm (oprac. Karol Koper)
|
134
|
P
|
patriotyzm, cenzura (oprac. Joanna Nowakowska)
|
137
|
|
piękno (oprac. Marta Sławuta)
|
140
|
|
przyjaźń (oprac. Mirosława Kalicińska)
|
146
|
|
przyjaźń (oprac. Renata Głuśniewska)
|
152
|
|
przyjaźń (oprac. Piotr Weryszko)
|
158
|
|
przyjaźń, przyjaciel (oprac. Sylwia Olszak)
|
161
|
|
przyjaźń (oprac. Krystyna Kościańska)
|
165
|
R
|
regionalizm (oprac. Magdalena Lisowska)
|
172
|
S
|
stereotyp (oprac. Dorota Cierniak)
|
176
|
|
szkoła, nauka (oprac. Aneta i Piotr Petelenz-Łukasiewicz)
|
183
|
|
szowinizm, kosmopolityzm (oprac. Szymon Rybicki)
|
186
|
|
sztuka (oprac. Jolanta Filipowicz)
|
189
|
T
|
terroryzm, wolność (oprac. Jolanta Baniecka. Ewa Cieślar,
Aneta Gniedziejko, Justyna Kędziora)
|
193
|
|
terroryzm (oprac. Joanna Lochdańska)
|
203
|
|
tradycja (oprac. Michalina Sokulska)
|
211
|
|
tradycja (oprac. Agnieszka Kornicka-Szyler)
|
215
|
|
tradycja (oprac. Aleksandra Marciniak)
|
221
|
U
|
uczciwość (oprac. Danuta Stempniewicz)
|
224
|
|
uczciwość (oprac. Barbara Trela)
|
227
|
|
uczciwość (oprac. Iwona Chmielowska)
|
233
|
W
|
wiara (oprac. Katarzyna Jarosz)
|
237
|
|
wierność (oprac. Agnieszka Adamowska)
|
239
|
|
wierność, narkotyki (oprac. Katarzyna Bączkowska,
Katarzyna Gibała-Nowak, Jolanta Maniak,
Małgorzata Ofton)
|
244
|
|
wierność (oprac. Anna Walendziak)
|
249
|
|
wolność (oprac. Małgorzata Jastrzębska, Agata Sawicka,
Paweł Dernoga)
|
255
|
Z
|
zdrowie (oprac. Anna Świderska)
|
261
|
|
zdrowie (oprac. Anna Nowakowska)
|
266
|
Suplement
|
|
Katarzyna Dal, Anna Zamiar, Jakub Szymański
Rozumienie pojęcia „tolerancja” raz jeszcze
|
275
|
|
Piotr Dytko, Anna Radłowska, Maciej Stobiński
Rozumienie pojęć przez studentów pierwszego roku politologii
|
284
|
II.
Motywy poznawania świata i uczenia się.
Wykorzystanie diagnozy rozumiejącej w projektowaniu lekcji
|
Trochę teorii
|
|
Elżbieta Małkiewicz
O diagnozie rozumiejącej
|
309
|
|
Elżbieta Małkiewicz
Motywy poznawania świata i uczenia się
w kontekście podstawowych potrzeb dziecka
|
312
|
|
Wskaźniki motywów poznawania świata i uczenia się
(oprac. Elżbieta Małkiewicz)
|
316
|
Praktyka edukacyjna
|
|
Edyta Zarychta
W krainie baśni Andersena
– konspekt zajęć w świetlicy szkolnej
|
321
|
|
Renata Głuśniewska
Historia Franciszka – uczucia mogą się zmieniać.
Lekcja wychowawcza w klasie 4
|
324
|
|
Agnieszka Kornicka-Szyler
„Nini – czyli opowieść o niewidzialnym dziecku”
– projekt lekcji języka polskiego w klasie 4
|
328
|
|
Jolanta Kwiecień-Wrotniewska
Poznajemy drzewa i krzewy rosnące w otoczeniu szkoły
– scenariusz zajęć terenowych z przyrody dla klasy 4
|
331
|
|
Anna Świderska
Stan zdrowia i choroby
|
343
|
|
Anna Halicka
Uczymy się rozpoznawać i okazywać uczucia
– lekcja wychowania do życia w rodzinie w klasie V
|
350
|
|
Agnieszka Adamowska
Od koleżeństwa do przyjaźni
– scenariusze zajęć dla klasy V-VI szkoły podstawowej
|
355
|
|
Marzenna Staniak
Jak Rzym stał się cesarstwem?
Lekcja historii w klasie I gimnazjum
|
362
|
|
Alicja Kulik
Śnieżne bryły
– scenariusz lekcji matematyki
|
364
|
|
Renata Szczepańczyk
„Fraszki to wszystko, cokolwiek myślimy,
fraszki to wszystko, cokolwiek czynimy”
– lekcja języka polskiego w klasie III gimnazjum
|
368
|
|
Beata Zajączkowska
Spór wokół globalizacji
|
371
|